Tufft vara rektor

Det finns stora brister i rektorernas arbetsförhållanden. Det visar en undersökning som Sveriges skolledarförbund har gjort.  - Rektorsjobbet är oerhört spännande och stimulerande men arbetsbördan är för tuff och det finns för många förväntningar från olika grupper som en rektor ska försöka svara upp mot, säger Lars Flodin, förbundsordförande.

FÖR MÅNGA. "Vårt krav är att man maximalt ska ha direktansvar för 25 personer", säger Lars Flodin som är ordförande för Sveriges skolledarförbund.

FÖR MÅNGA. "Vårt krav är att man maximalt ska ha direktansvar för 25 personer", säger Lars Flodin som är ordförande för Sveriges skolledarförbund.

Foto: Håkan Gidlöw

LULEÅ2007-10-20 01:45
På fredagen genomförde fackförbundet Sveriges skolledarförbund en utbildning på Sunderby folkhögskola utanför Luleå. På plats fanns bland andra förbundets ordförande Lars Flodin och dess kanslichef Tore Hamnegård. Förbundet organiserar cirka 7.300 medlemmar, mest rektorer och biträdande rektorer på kommunala skolor, friskolor, statliga skolor och folkhögskolor. Nyligen har Skolledarna genomfört en enkät bland förbundets rektorer vars resultat betecknas som alarmerande av förbundets ledning. - Vi vill då och då undersöka hur våra medlemmar uppfattar att de har det på jobbet, säger Flodin. Orimlig börda
Det visar sig bland annat att rektorerna har en orimlig arbetsbörda. Det är mycket vanligt med arbetsveckor som är längre än 40 timmar. - Nästan alla jobbar för mycket och det kan slita ut vem som helst, säger Tore Hamnegård. Någon alarmerande hög sjukfrånvaro finns inte bland rektorerna men däremot är omsättningen på rektorsstolarna hög. - Det är inte så ovanligt med medlemmar som går in i väggen och blir utbrända, säger Lars Flodin. Flodin menar dock att de allra flesta skolledare stortrivs på jobbet och att det gör att många fortsätter trots bristerna. Nytt ansvar
På senare år har rektorerna fått pålagt sig en mängd nya arbetsuppgifter och ansvarsområden. Det handlar om områden som arbetsmiljöansvar, utvecklingssamtal, lönesamtal, måldokument, läroplaner, lönesättning, budgetansvar, facklig samverkan, kvalitetsarbete med mera. Rektorerna är också ansvariga för att skollagen följs. Lagen omfattar 500 paragrafer och har ändrats 13 gånger sedan 1990. - Det handlar om krav som delvis är nya och som tar sin tid i anspråk. Man ska som rektor
vara skoljuridiskt skolad numera, säger Hamnegård. För många
Med på utbildningen i Sunderbyn fanns också Helena Enqvist och Börje Röckner, ordförande respektive vice ordförande för Skolledarna i Norrbotten, ett distrikt med cirka 300 medlemmar. - Det har hänt mycket de senaste 15-20 åren. Vårt arbete har blivit mer diversifierat, det är så många delar vi ska hålla reda på i dag, säger Enqvist. Enkäten visar att dagens rektorer i genomsnitt har direkt personalansvar för 42 underställda. - Det är en alldeles för stor personalgrupp att leda. Vårt krav är att man maximalt ska ha direktansvar för 25 personer, säger Flodin. Bra stöd
Att plocka bort en del ansvar från rektorerna är ingen bra lösning, anser Skolledarna. - Man vill gärna ha helhetsgreppet men det vore bra med bättre tillgång till stödfunktioner, säger Enqvist. Som ett exempel nämns Haparanda där det finns en skolintendent som stöttar rektorerna. Det finns emellertid ljusa fläckar på den mörka skolledarhimlen. - Förslaget till en ny rektorsutbildning är ett tecken på att politikerna lyssnar, säger Flodin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om