Turistföretag oroat

Det råder stor oro inom besöksnäringen i Luleå över turistbyråns framtid.
Snart tas byrån över av Din resebyrå. Men personalen, och med den kompetensen, följer inte med.
Inte heller kommunens egna turistbokningar.
? Väldigt olyckligt, säger Niclas Jonsson, Scandic hotell.

LULEÅ2005-12-02 06:30
Som Kuriren berättat har kommunens beslut att lägga ut turistbyrån på entreprenad väckt kritik.<br>Kritiken ges både internt och från Visit Luleå, en organisation bildad av företagare inom besöksnäringen och Luleå kommun.<br>Uppdraget att driva turistbyrån har gått till Din resebyrå som har sina lokaler i järnvägsstationen.<br>Erfarna medarbetare slutar<br>Senast den 1 april ska turistbyrån flyttas dit men diskussioner förs om att tidigarelägga detta, kanske redan från årsskiftet. Kontraktet gäller fem år och kommunen betalar 650.000 kronor per år för uppdraget.<br>Men samtidigt står det nu klart att byråns två utbildade och erfarna medarbetare inte avser att följa med.<br> ? Vi fick veta av ägarna till Din resebyrå att möjligen en av oss skulle kunna beredas anställning där. Om vi kom båda två skulle den ena av oss sägas upp tämligen omgående, säger Lena Harila, föreståndare på turistbyrån.<br>De två omplaceras inom Luleå fritid och övertaligheten hanteras enligt Las-reglerna.<br>Dessutom överväger nu Luleå fritid att göra en ny upphandling för sin egen uthyrning till turister.<br>Luleå fritid tveksamma<br> ? Vår skärgårdsverksamhet med båtturer och stuguthyrning finns inte med i den verksamhet som upphandlades när turistbyrån lades ut. Därmed har vi två val, antingen fortsätter vi att anlita turistbyrån genom Din resebyrå eller så gör vi en ny upphandling och får någon annan att sälja våra båtar och stugor. Jag lutar åt det senare, säger Göran Wallin, chef för skärgårdsverksamheten.<br>Det innebär att Luleå fritid förmodligen väljer att inte anlita turistbyrån i framtiden.<br> ? Men vilken signal sänder man då ut från kommunen? Man ska inte ens själva anlita byrån. Det är inte bra. Dessutom är det väldigt olyckligt att inte turistbyråns personal följer med, det tar lång tid att bygga upp en ny kompetens och lära sig det utbud som finns inom besöksnäringen, säger Niclas Jonsson, direktör på Scandic hotel.<br>Din resebyrå har i dag inte den utbildning och kompetens som krävs för en certifierad turistbyrå, det framkom under ett branschmöte som anordnades av Visit Luleå i förra veckan.<br>Turistföretag efterlyser svar<br>Ett 40-tal turistföretagare kom till mötet för att få veta hur Din resebyrå ska driva och utveckla Luleå turistbyrå.<br> ? Vi fick inte de svar vi ville ha. Man har inga planer. Din resebyrå skrev avtalet i maj men man har ännu inte kontaktat de företag som finns inom besöksnäringen i Luleå. Det gör mig fundersam, säger Niclas Jonsson.<br>Ove Danielsson, Ebbenjarka, är ordförande i Visit Luleå.<br> ? Visst finns det en oro inom branschen, turistbyrån har fungerat bra och det är lite förvånande att den nya entreprenören inte kunde presentera en plan för hur verksamheten ska utvecklas. Det är ju ett av ska-kraven i upphandlingen. Ett annan krav är ju att turistbyråns personal ska erbjudas anställning. Jag tror inte riktigt att Din resebyrå vet vad de gett sig in på, säger han.<br>Elisabeth Ennefors är vd på Visit Luleå.<br> ? Det var väldigt många frågor på mötet och ett enormt engagemang Jag tror att ägarna till Din resebyrå överrumplades av det och vi fick inga klara besked. Men de har utlovat en plan för turistbyråns verksamhet i mitten av december, säger hon.<br>Ove Lestander är avdelningschef på Luleå fritid och har än så länge ansvaret för turistbyrån. Även han är kritisk till det som sker.<br> ? Det är inte alls bra. Luleå tappar tempo när det gäller besöksnäringens utveckling. En turistbyrå är inte mer än dess personal och det är olyckligt att den kompetens som byggs upp nu försvinner, säger han.<br>Klarar kraven<br>Ronald Gustafsson är ansvarig för upphandlingen. Han säger att man för samtal med Din resebyrå om att tidigarelägga övertagandet.<br> ? Det är bättre att det sker i början av året än strax före semesterperioden, det ger dem mer tid att komma igång, säger han.<br>Gustafsson delar inte branschens oro inför förändringen.<br> ? Turistbyrån ska ju vara certifierad, det ingår i ska-kraven. Och Din resebyrå klarar kraven, säger han.<br>Redan nu?<br> ? De ska försöka att klara det. Det är lite svårt i början men de har många idéer och snart kommer de igång.<br>Göran Hansson är en av två delägare på Din resebyrå.<br> ? Jag vill inte kommentera personalens beslut, jag har hört dem säga det men vi har inte fått något skriftligt ännu, säger han.<br>Affärshemligheter<br>Hansson inser att turistbyråns personal måste besitta viss kompetens och utbildning för att klara kraven enligt avtalet.<br> ? Men jag är optimist och tror att vi ska få tag i sånt folk. Annars får vi utbilda oss själva. Men det kanske vi inte klarar till 1 januari, det är lite ont om tid, säger han och tillägger:<br> ? Branschen är lite ovan vid att betala provision för de tjänster som turistbyrån utför, det var som någon sa på mötet: ?vi har utnyttjat turistbyrån länge?. Men nu får de nyttja den istället. En del av det vi planerar är affärshemligheter och det kan jag inte släppa. Men vi har redan tecknat vårt första kontrakt. Luleå stadshotell är klara och det känns bra.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om