Turning Torso är välkommen

Höga hus från Akelius, NCC och på Lulsundsberget. Andningshålen i Luleå täpps igen. Vill någon bygga ett Turning Torso är de välkomna, resonerar kommunalrådet Karl Petersen.  - Men strandlinjen kan vi aldrig riskera.

LULEÅ2008-02-14 01:45
Det ska gå att vandra fritt längs vattnet runt Luleå stad. Det är utgångspunkten för hans resonemang. Samtidigt tillåts staden tätna. Och om staden proppas igen? -Så ska vi inte göra, däremot ska vi förtäta där det är möjligt. Vi ska säkra kvaliteten med en öppen stad. Vi får ta det eftersom och bedöma hur vi kan förtäta, säger Karl Petersen. På Lulsundsberget tillåts höga hus. Nyligen byggdes sådana nära polishuset. NCC vill bygga hus med upp till åtta våningar nära Granngården. Passage
Planer på strandnära flerbostadshus presenterades tidigare för området nära Granec, kring Södra hamnen. För att, åtminstone enligt ursprungliga projektet, komma förbi husen via stranden måste du gå på en konstruerad passage. Och i går berättade Kuriren att Akelius ska bygga tre höghus på 16,14 respektive 12 våningar kring vattnet på Varvet. Planerna väcker reaktioner. -Ska vi inte ha några strövområden alls kvar? Med Kronan var det likadant. När sjukhuset i Sunderbyn tillkom sades att vi skulle bygga ihop Luleå med Boden. Så blev det inte. Det sägs att Piteå växer för att de ordnar jobben först och bygger sedan. Luleå gör tvärtom, säger en Luleåbo som i går diskuterade byggplanerna med andra upprörda stadsbor. Både och
-Det har skapats många nya jobb i Luleå senaste åren. Ta Aurorum som exempel, teknikbyn växer hela tiden. Öppna arbetslösheten i Luleå är 3,8 procent, en halvering senaste åren. Här skapas nya jobb och nya bostäder, det hänger ihop, kommenterar Karl Petersen. I Sunderbyn byggs det vidare. Nästa projekt är Bränslan, med 50-60 tomter. Likväl finns stor efterfrågan efter att få bo på stadshalvön i Luleå, omvittnar kommunalrådet. Akeliusprojektet får testas av som alla andra. -Är det realistiskt ska en detaljplan fram. Kommer någon med idéer ska de inte avfärdas utan vi ska diskutera det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om