Alla andra resor till Luleå var fullbokade när Gretel och Bernt Åström fick veta att deras flyg var inställt i söndags. Det fanns inga flygbiljetter och det första tillgängliga tåget gick inte förrän på måndag eftermiddag. Två dygn senare än planerat kom de hem.
– Vi lämnade hotellet i Stockholm och åkte till Arlanda, där fick vi en lapp där det stod att flighten var inställd. Vi hade inte fått något meddelande på telefonen eller hört något alls om det, säger Gretel Åström
Hon säger att de inte fick någon hjälp med att boka om sina biljetter eller att ordna ett hotellrum över natten. De fick åka in till Stockholm och ordna ett rum på egen hand. De bokade också en biljett med nattåget på måndagen själva. De har sökt Norwegians kundtjänst flera gånger men inte kommit fram till någon att prata med.
– Vi kom så långt att vi knappade in vårt ärende i telefonen men sedan kopplades det bort hela tiden, säger hon.
LÄS MER: "Därför ställdes flygavgången från Luleå in under söndagen"
Charlotte Holmbergh Jacobsson är informationschef på Norwegian. Hon säger att det första de gör när en resa blir inställd är att skicka ett sms till alla passagerare. Då kan de välja att boka om sin biljett eller få pengarna tillbaka.
– Tyvärr kan det bli så att en del inte får informationen. Det kanske har varit fel på numret som de har uppgett eller något liknande, jag kan bara beklaga att det har blivit så i det här fallet, säger hon.
Efter en extra hotellnatt, flygbiljetter, tågbiljetter och extra långtidsparkering på Kallax vill Gretel och Bernt Åström bli kompenserade för kostnaderna.
– Det visade sig vara omöjligt att få tag på Norwegian och vi kommer att kräva ersättning, säger Gretel.