Uppgörelsen kan bli dyr för kommunen
Att lösa ut Din Resebyrå från uppdraget som Luleås turistbyrå kan bli en miljonsmäll för Luleå kommun. Avtalet är på flera år.- Vill de lösa ut oss i förväg måste de få det, säger Göran Hansson, Din Resebyrå.
- Jag har inte läst rapporten utan fått en muntlig redovisning. De överväganden som görs verkar väl övervägda. Så förmodligen är det här vad som bör göras. Finns förutsättningar att snabbt gå in i god verksamhet så är det bra, säger Karl Petersen.
Han går inte in på vad Luleå kommun i så fall kan tänkas betala Din Resebyrå. Nästa steg är att leta upp en ny driftansvarig för Luleås turistbyrå, om den nu ska se ut som tidigare.
Kulturhuset bra placering
Vad gäller detta uttalar Karl Petersen inget särskilt. Den av utredarna föreslagna platsen, Kulturhuset, låter emellertid som ett gott förslag, menar kommunalrådet. Finns utrymme så är det en bra placering.
Mårten Ström, ordförande i kultur och fritidsnämnden, anser att näringen ska betala turistbyrån, och den ska uppgraderas till att motsvara 2000-talet, beskriver han saken. Övriga slutsatser avstår han ifrån.
650.000 kronor per år
I rapporten över hur turistbyrån fungerat anges att driften av gamla turistbyrån kostade 1,1 miljoner kronor per år. Med Din Resebyrå fick kostnaden för kommunen bli högst 650.000 kronor per år.
Göran Hansson, ansvarig för Din Resebyrå, uppger att provision för bokningar åt näringen inte ingår i avtalet med kommunen utan hanteras separat.
Avtalet med Din Resebyrå skrevs till 30 september 2011, med möjlig förlängning i tre år. Efterhand tidigarelades starten från våren 2006 till att gälla redan från nyårsskiftet .
- Vi ska nog komma överens. Det är viktigt påpeka att vi följt avtalet, säger Göran Hansson.
Att betala bort avtalet rakt av skulle kosta Luleå kommun flera miljoner kronor, såvida inte avtalsbrott i form av misskötsel hävdas med framgång. Göran Hansson får frågan vilken inställning han har till den gjorda utvärderingen, där rådet efter alla klagomål från näringen är att Din Resebyrå fråntas turistbyrån.
- I fråga om kommunen är vi väldigt nöjda. All eloge till fritidsförvaltningen.
Och vad gäller branschen?
- Det här är ju nytt, då blir man rädd och kan känna att "ni tar våra kunder". Sådana intryck har lämnats från företag. Fast nog tycker jag att en del kritik varit lågvattenmärken, säger Göran Hansson.
Han nämner exemplet från tidigare i år där en hotellchef i Luleå besökte turistbyrån och efteråt klagade på "två superunga, osäkra tjejer med bara magar som absolut inte visste något". Det här står att läsa i en tidigare rapport.
Resebyrån blir kvar
Göran Hansson säger vidare att besöksnäringen sannolikt väntat sig mer av turistbyrån än vad avtalet med kommunen medgav. Din Byrås uppdrag var inskränkt. Kunskap i systemet Tellus har Din Resebyrå, tvärtemot vad kritiken anger, anför han. Felbokningar har skett, medger Göran Hansson.
- Av tusen så kanske det är fem-sex. Fel kan uppstå.
Han säger att Din Resebyrå blir kvar oavsett om företaget mister turistbyrån.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!