Condor shipping tillhör Brändögruppen och bolaget vann upphandlingen av skärgårdstrafiken 2012-17. Men genom misstag och missförstånd hade avtalstiden fördubblats, politikerna hade beslutat om tre år. Misstagen upptäcktes dock innan avtalen hann skrivas under.
Och som Kuriren berättat tvingas nu kommunen göra om upphandlingen, det formella beslutet togs av fritidsnämnden vid ett extra sammanträde på onsdagen.
Ett spratt
- Vi beslöt att avbryta pågående upphandling, återkalla tillståndsbesluten samt uppdra åt förvaltningen att göra en ny upphandling av skärgårdstrafiken 2012-14, säger Inger B Larsson, ordförande i fritidsnämnden.
Hon beklagar det inträffade.
- Den mänskliga faktorn har spelat oss ett spratt. Men jag hoppas det löser sig så att alla blir nöjda, säger hon.
Minst anledning att vara nöjd har Condor shipping som nu ser sitt vinnande anbud bli värdelöst. Delägaren Göran Widén påpekar att deras anbud dessutom nu kan ses av konkurrenterna.
En båt till
- Våra siffror och vår prisbild är öppna och kan ses av andra. Det känns konstigt, det är inte riktigt samma förutsättningar, säger han.
Bolaget har skött trafiken tidigare år och kan klara det igen med kort varsel, även om tiden nu rinner iväg. I sommar utökas dock trafiken och kräver ytterligare en båt.
- Redan december är lite väl sent att få besked. Men vi får hoppas att Luleåborna får sin skärgårdstrafik i sommar igen, säger Widén.
Condor shipping lär dock lämna ett nytt anbud. De väntas inte bli många, i den nu underkända upphandlingen fanns två anbud.
Även trafiken under förfallstid måste upphandlingen tas om. Där hade bolaget Off coast lämnat vinnande anbud.