Vägrar överta personalen

Tvisten mellan Swedavia och Unionen är olöst – arbetsgivaren vägrar fortfarande ta över Aviators personal och tvisten kan hamna i AD.

Turbulent. Det är oro bland personalen på Norwegians incheckning på Luleå flygstation. Den 1 april tar Swedavia över verksamheten men inte de anställda.

Turbulent. Det är oro bland personalen på Norwegians incheckning på Luleå flygstation. Den 1 april tar Swedavia över verksamheten men inte de anställda.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2015-02-04 15:28

Som Kuriren berättat ska helstatliga Swedavia sköta markservicen för Norwegian i Luleå, Kiruna, Umeå och Visby. Det norska flygbolaget byter entreprenör efter en upphandling. Övergången sker 1 april.

Den 1 november tog Swedavia över SAS markservice från SGH, ett dotterbolag till SAS. Då följde de anställda på SGH med till Swedavia. På Luleå flygstation fick 14 personer behålla sina jobb.

Men när Swedavia nu tar över Norwegians markservice så vägrar man ta över de anställda från Aviator. Bolaget tvingas därmed säga upp alla 13.

Dessa är anslutna till Unionen som försöker bistå dem. Enligt uppgift till Kuriren är dock läget helt låst och frågan kan hamna i Arbetsdomstolen (AD).

De berörda anställda vill inte uttala sig med hänvisning till att de kan tvingas söka sina jobb hos Swedavia om facket förlorar tvisten. De är inte uppsagda ännu men väntas bli det nästa vecka.

På Aviator är man också kritisk till Swedavias agerande. Ulla Gröntvedt förstår det. Hon jobbar fackligt för Unionen och var med i förhandlingarna när SAS-personalen övertogs i höstas.

– Aviator nu tvingas lägga ned sin verksamhet i Luleå, Umeå och Visby för att Swedavia tar över. Men de vägrar ta hand om deras personal, säger hon.

Gröntvedt konstaterar att Swedavia "bytt fot" sedan SAS-uppgörelsen.

– Jag förstår inte varför och fackklubben på Aviator bör kräva ett svar av Swedavia – vad är skillnaden, säger Gröntvedt.

Unionen menar att det inte finns någon skillnad från när Swedavia tog över SAS service.

Men det gör Ulf Wallin, pressansvarig på Swedavia.

– I fallet SAS övertog vi markservicen efter en förhandling. Där ingick det i avtalet att de anställda skulle följa med. Men när det gäller Norwegians service så var det en upphandling där flera bolag deltog, säger han.

Wallin förklarar att Swedavias personal arbetar efter ett annat koncept med varierande arbetsuppgifter.

– Vi har räknat på att vi ska klara Norwegians markservice med befintlig personal. Men det kan bli tal om nyanställningar och då annonserar vi på vanligt sätt, säger han.

Norwegian var Aviators stora uppdrag på nämnda flygplatser som man tänker lämna helt. I Luleå har man dock fler uppdrag; bolaget har även skött servicen för chartertrafiken samt för de små flygbolag som trafikerar Kallax. Vem som nu ska utföra det arbetet är oklart.

Ulf Wallin vill inte kommentera detta.

– Vi får se vad som händer, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om