Varsel för fel kunskap

Tieto Enator, symbol i Luleå för teknik på hög nivå, varslar 20 personer om uppsägning. Varslen motiveras ironiskt nog med att folk kan mycket, men inte exakt det som behövs.
- Kunderna efterfrågar annan kompetens än vi har, säger divisionschefen Thomas Brännström.

LULEÅ2006-05-16 06:00
<STRONG><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?ArticleID=1187099&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2&amp;ParentID=">Klicka här och läs här om hur facket reagerar.</A></STRONG><BR>Den här delen av Tieto Enator är lika med gamla Erisoft, en del av Ericsson. När Kuriren skrev artiklar om 3G, nya tekniken för mobiltelefoner, hamnade vi ofta på Erisoft. Den teknik andra vill använda i dag jobbade Erisofts folk med då. Tieto Enator övertog denna del av Ericsson men programvara till radiobasstationer, som det i hög grad jobbats med, är alltjämt en fråga för anställda i Luleå. Ericsson är största kunden, det finns fler. <SPAN class=mr>75 personer berörs </SPAN>Tieto Enator har tidigare flaggat för drastiska åtgärder, företaget nådde inte den vinst marknaden förväntade sig, förklarar Thomas Brännström. Nu har varsel lagts som omfattar 75 personer i Luleå, Ursviken i Skellefteå samt Umeå och Karlstad. Av det ska alltså 20 personer bort i Luleå. Förhandlingar väntar. Branschen har rätt goda tider fast Tieto Enator har enligt Thomas Brännström problem med att kompetensen i vissa fall inte stämmer med efterfrågan. - Det är strukturellt. Vi har ett kompetensanpassningsproblem. Kunderna efterfrågar annan kompetens än den vi har och personer hos oss har inte arbete. Samtidigt har vi större efterfrågan inom annan kompetens än vad vi kan leverera. Utvecklingen inom telekom går fort. En del system närmar sig moget liv och efterfrågan går ner. Teknisk kompetens frigörs medan det finns efterfrågan på nyare teknik, beskriver Thomas Brännström. <SPAN class=mr>Flera små projekt </SPAN>En annan faktor som han pekar på är att företaget på Ericssons tid som ägare hade igång ett litet antal projekt. Fast stora var de och det krävdes personer som rodde projekten. Omvänt drivs nu fler projekt, fast de är i mindre omfång. Behovet av personer som ror projekt är lågt. Hade kompetensluckan inte uppstått om ni förblivit ett Ericssonföretag? - Hade vi blivit kvar i Ericsson skulle vi varit döda, det är min uppfattning. Vi hade hamnat på Ericssons svarta lista. Tieto Enator är förutsättningen för verksamhet här. Ericsson skulle ju gå från 80 ställen till 25. Varför skulle ett av 25 varit här uppe? En annan fråga är om Tieto Enator kunnat förebygga problemen, via omskolning. På den frågan svarar Thomas Brännström att det i vissa personers fall kan handla om några månader på kurs för att ha efterfrågad kompetens. För andra handlar det om år, de kom in i branschen med en viss inriktning och sedan dess har det hänt mycket. Samtidigt konstaterar Thomas Brännström att den kompetens som behövs skulle gå att uppbringa inom Luleå. Han håller det troligt att Tieto Enator längre fram kan behöva rekrytera den. Då kommer likväl de som nu hamnar utanför att vara ute. - Kompetensen stämmer ju fortfarande inte in, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om