I dag kom siffror för besöksnäringens utveckling i landet. Enligt den indelning Tillväxtverket har visas statistiken länsvis, något som gör det svårt att dra slutsatser för Swedish Lapland, där förutom Norrbotten också Skellefteå och Sorsele, Västerbotten, ingår.
I statistiken har Norrbotten ökat antalet gästnätter med 2,3 procent, antalet utländska gäster med 1,1 procent och logiintäkterna med 1,4 procent.
Erica Mattsson, vd och projektledare för Swedish Lapland är nöjd med de redovisade siffrorna och säger att de följer rikssnittet.
Det hon vill lyfta är att Swedish Laplands satsning för att öka utländska besökare har lyckats. Mellan 2015 och 2016 har antalet besökare från Tyskland ökat med 11 procent och från Storbritannien med 14 procent.
– Att vi ökar på de marknader som vi arbetar på visar att vi gjort rätt.
Det som gjorts är till exempel att man anordnat visningsresor för arrangörer av paketresor i länderna för att de ska veta vad Norrbotten är och vad som finns här.
Swedish Laplands mål är att fördubbla den totala omsättningen i besöksnäringen mellan 2010 och 2020. 2010 var omsättningen 4,1 miljarder kronor. 2015 hade den ökat till 6,1 miljarder kronor så fortsätter det på det spåret kommer det att gå bra. I det målet ingår inte bara intäkterna från gästnätterna, som är 20 procent av omsättning totalt. Utan också exempelvis det gästerna lämnar efter sig i intäkter från shopping, aktiviteter och transporter.
Om du får förändra en sak för att förbättra branschens möjligheter, vad är det?– Det skulle vara att förbättra kommunikationerna i våra region. Vi har sedan länge direktflyg till exempelvis Kiruna, men besökarna behöver ofta kommunikationer för att ta sig till sin upplevelse. Många vill också se norra Finland och Norge. Jag skulle vilja att man inte bara tänker på den bofasta befolkningen när man planerar kollektivtrafik, utan också väger in besökarna, säger Mattsson.