BUPs verksamhetschef om kritiken

En familj riktar kritik mot BUP i Norrbotten efter att de pÄ grund av lÄng vÀntetid och dÄlig Äterkoppling sjÀlva betalat för NPF-utredning. "Jag beklagar om de fÄtt dÄlig information", sÀger Ulrika Hegstam, verksamhetschef pÄ BUP i Norrbotten.

Ulrika Hegstam, verksamhetschef BUP Norrbotten.

Ulrika Hegstam, verksamhetschef BUP Norrbotten.

Foto: Montage

LuleÄ2022-06-26 06:00

Enligt Ulrika Hegstam har köerna för utredning av NPF-diagnoser i LuleĂ„ och Boden inte varit lĂ€ngre Ă€n som högst nĂ„gra mĂ„nader lĂ„nga under Ă„r 2021 och 2022. Samtidigt har hon förstĂ„else för att det kan kĂ€nnas frustrerande för familjer att vĂ€nta. 

– En kö pĂ„ nĂ„gra mĂ„nader om man jĂ€mför med hur det ser ut i landet Ă€r vĂ€ldigt kort. Men för en patient eller en familj kan flera mĂ„nader kĂ€nnas jĂ€ttelĂ€nge. 

Vidare sĂ€ger Hegstam att de har avtal med flera privata bolag som de kontinuerligt skickar barn till för bland annat NPF-utredningar. Men att det Ă€ven dĂ€r kan rĂ„da vĂ€ntetider. 

– Det Ă€r en planerad verksamhet. NĂ€r vi har anvĂ€nt oss av de hĂ€r bolagen har vi kanske planerat i ett halvĂ„r. Vi kan inte bara skicka patienter överallt, utan de mĂ„ste ha möjlighet att ta emot dem. 

– Vi har skickat ett stort antal remisser för ganska mĂ„nga mĂ„nader sedan till bland annat Smart psykiatri. Men de har Ă€nnu inte hunnit ta emot alla. Man kan fĂ„ köa dĂ€r ocksĂ„, det Ă€r ingen garanti i sig att det gĂ„r fortare.

Även om Hegstam inte kan uttala sig om vad som hĂ€nt i detta specifika fallet sĂ€ger hon att det Ă€r beklagligt att familjen upplever att de fĂ„tt dĂ„lig information.  

Samtidigt berÀttar hon att de nu har börjat skicka ut brev om att patienter Àven kan vÀnda sig till vÄrdgaranti-enheten för att fÄ hjÀlp. Förutom det startade Àven regionen en ny enhet den första juni som ska korta köerna till NPF-utredningar inom Region Norrbotten.

– Det gör att vi kommer fĂ„ ytterligare koll pĂ„ det hĂ€r, bĂ€ttre koll pĂ„ flödet och att det blir mer stabilitet kring det.

Hon sĂ€ger Ă€ven att vĂ€ntetiderna kan variera pĂ„ grund av inflödet patienter men ocksĂ„ beroende pĂ„ prioriteringsgraden i olika Ă€renden. I de fall familjer vĂ€nder sig till privata aktörer för utredning kan regionen inte ge nĂ„gon Ă„terbetalning. 

– Ska man frĂ„n regionens sida utreda externt via ett annat bolag sĂ„ behöver man fĂ„ en remiss för det. Vi kan inte i efterhand betala för vĂ„rd du sökt som privatperson, det gör man inte nĂ„gon annanstans heller.

AngĂ„ende de patienter som har remitterats frĂ„n Hermelinen i LuleĂ„ till BUP sĂ€ger Hegstam att de Ă€nnu inte har hunnit möta upp dem. 

– Om de inte fĂ„tt ett besök pĂ„ BUP ska de vĂ€nda sig till Hermelinen. NĂ€r de vĂ€l har kommit till BUP sĂ„ tar de över. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!