Enligt Ulrika Hegstam har köerna för utredning av NPF-diagnoser i LuleÄ och Boden inte varit lÀngre Àn som högst nÄgra mÄnader lÄnga under Är 2021 och 2022. Samtidigt har hon förstÄelse för att det kan kÀnnas frustrerande för familjer att vÀnta.
â En kö pĂ„ nĂ„gra mĂ„nader om man jĂ€mför med hur det ser ut i landet Ă€r vĂ€ldigt kort. Men för en patient eller en familj kan flera mĂ„nader kĂ€nnas jĂ€ttelĂ€nge.
Vidare sÀger Hegstam att de har avtal med flera privata bolag som de kontinuerligt skickar barn till för bland annat NPF-utredningar. Men att det Àven dÀr kan rÄda vÀntetider.
â Det Ă€r en planerad verksamhet. NĂ€r vi har anvĂ€nt oss av de hĂ€r bolagen har vi kanske planerat i ett halvĂ„r. Vi kan inte bara skicka patienter överallt, utan de mĂ„ste ha möjlighet att ta emot dem.
â Vi har skickat ett stort antal remisser för ganska mĂ„nga mĂ„nader sedan till bland annat Smart psykiatri. Men de har Ă€nnu inte hunnit ta emot alla. Man kan fĂ„ köa dĂ€r ocksĂ„, det Ă€r ingen garanti i sig att det gĂ„r fortare.
Ăven om Hegstam inte kan uttala sig om vad som hĂ€nt i detta specifika fallet sĂ€ger hon att det Ă€r beklagligt att familjen upplever att de fĂ„tt dĂ„lig information.
Samtidigt berÀttar hon att de nu har börjat skicka ut brev om att patienter Àven kan vÀnda sig till vÄrdgaranti-enheten för att fÄ hjÀlp. Förutom det startade Àven regionen en ny enhet den första juni som ska korta köerna till NPF-utredningar inom Region Norrbotten.
â Det gör att vi kommer fĂ„ ytterligare koll pĂ„ det hĂ€r, bĂ€ttre koll pĂ„ flödet och att det blir mer stabilitet kring det.
Hon sÀger Àven att vÀntetiderna kan variera pÄ grund av inflödet patienter men ocksÄ beroende pÄ prioriteringsgraden i olika Àrenden. I de fall familjer vÀnder sig till privata aktörer för utredning kan regionen inte ge nÄgon Äterbetalning.
â Ska man frĂ„n regionens sida utreda externt via ett annat bolag sĂ„ behöver man fĂ„ en remiss för det. Vi kan inte i efterhand betala för vĂ„rd du sökt som privatperson, det gör man inte nĂ„gon annanstans heller.
AngÄende de patienter som har remitterats frÄn Hermelinen i LuleÄ till BUP sÀger Hegstam att de Ànnu inte har hunnit möta upp dem.
â Om de inte fĂ„tt ett besök pĂ„ BUP ska de vĂ€nda sig till Hermelinen. NĂ€r de vĂ€l har kommit till BUP sĂ„ tar de över.