"Vi är inte i mål men på god väg"
På Luleå tekniska universitet är man medveten om de svaga punkterna i lärarutbildningen och man gör förändringar.- Vi är inte i mål ännu, men vi är på god väg.Det säger Maj-Lis Hörnqvist, som är strategiskt ansvarig för lärarutbildningarna vid Luleå tekniska universitet.
- Vi är väl medvetna om det själva, säger Maj-Lis Hörnqvist.
Högskoleverket anser att det brister i examinationsformerna vid lärarutbildningarna. Till skillnad från exempelvis läkarutbildningen och civilingenjörsutbildningen så sker examinationen på den undersökta lärarutbildningen genom hemtentamina.
- Hos oss förekommer hela spektret av examina, vi har nio institutioner som har kurser för lärarstudenter. Det finns olika traditioner inom olika inriktningar.
Speglar det examina?
- Det är klart att det gör. Därmed inte sagt att det ena är bättre än det andra.
- Vi jobbar på att förbättra examinationsformerna, det är ett kontinuerligt arbete.
Ett annat problem som Högskoleverket lyfter fram är brister i forskningsanknytningen.
- Vi har fört in som en punkt när man skriver kursplaner att man ska ha det i beaktande och redogöra för hur det ser ut i den kursen, säger Maj-Lis Hörnqvist.
Andelen disputerade lärare vid Luleå tekniska universitet är för liten medger hon.
- Här tycker vi att vi inte får tillräckligt med resurser från statsmakterna. Det behövs betydligt mer riktade medel till det.
I en av studierna fann Högskoleverket att lärarstudenternas examensarbeten inte alltid håller måttet. Var tredje godkänd uppsats bedömdes som tveksam av en grupp sakkunniga.
Luleå tekniska universitet deltar i ett projekt tillsammans med Umeå universitet och Mittuniversitetet som innebär att man byter och läser tio examensarbeten från vardera institution.
- Jag tycker att nivån har höjts, däremot inte sagt att det inte finns ytterligare saker att göra, säger Maj-Lis Hörnqvist om examensarbetena.
Hon påpekar också att man infört ytterligare ett betyg; väl godkänd, utöver godkänd och icke godkänd.
Ligger det något i påståendet, att både studenter och universitet gagnas av att man godkänner studenter som inte uppfyller kraven?
- Slutsatsen av det de skriver är egentligen en kritik mot resurstilldelningssystemet. Man ska inte uppmuntra till att godkänna dem som inte uppfyller kraven.
Maj-Lis Hörnqvist tycker att man borde se över resurstilldelningssystemet till universitet och högskolor.
- Det vore bättre att man får hela summan när studenten börjar. Nu får vi hälften när studenten börjar utbildningen och hälften när studenten är godkänd.
Tyck till om lärarutbildningen
<A href="http://www.kuriren.nu/ForumRedir.asp?ArticleID=1356503&CategoryID=2769&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2&ParentID=">Klicka här för att komma till debatt</A>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!