Kaj Hedstig är inte helt ny i byggnadsnämnden och kritiken mot hur kommunen hanterar bygglov är inte obekant för honom. Samtidigt är han klar med hur det ska vara.
- Folk har all rätt till god service och hjälp från stadsbyggnadskontoret, de har ju betalat för det. En vanlig kund är amatör och kanske bygger en gång i livet. Då måste vi vara jättetydliga och hjälpa folk så att de inte hamnar i trångmål, säger han och tillägger:
- Det är ju tillväxt, att folk slår in spik. Då är restriktvitet fel attityd, vi ska se möjligheterna.
Dessa frågor diskuteras på stadsbyggnadskontoret och i byggnadsnämnden bland tjänstemän och politiker, hävdar han. Han påstår också att saker och ting stadigt förbättras och att klagomålen sinar.
- När jag var ny som ordförande i byggnadsnämnden fick jag väldigt många samtal. Nu är det betydligt färre.
Hur tolkar du det?
- Som ett bra tecken, att vår tillgänglighet och service har förbättrats.
Hedstig kommenterar några av Kurirens fall:
■■n Stefan Erixons (Nåiden) nybygge på Bergnäset.
- Hela gatan är en avvikelse från detaljplanen. Här måste länsstyrelsen krypa ut ur huset och se verkligheten.
■■n Tobias Lindfors stuga i Lulnäset.
- Han fick bygglov men kommunen frågade aldrig Försvaret. Här gjorde kommunen fel.
■■n Paret i Kallviken som sökte tre förhandsbesked.
- Om strandskyddet redan satts ur bruk borde det inte varit några problem. Beklagligt.
■■n Stugbygget i Antnäs som fick felaktigt besked om strandskyddet.
- Dessa besked grundar sig på översiktskartor som är inaktuella. De kan det vara svårt.
■■n Sören Hedströms raststuga.
- Tråkig historia. Men se till att få skriftliga besked i stället för muntliga löften, råder Hedstig.
Och att det råder tydlighet - från båda håll.