"Vi måste vara jättetydliga"

Kaj Hedstig är politiskt ansvarig och han försvarar inte missarna. Han menar dock att det går åt rätt håll.- Det är färre klagomål i dag, säger han.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2012-06-18 06:00

Kaj Hedstig är inte helt ny i byggnadsnämnden och kritiken mot hur kommunen hanterar bygglov är inte obekant för honom. Samtidigt är han klar med hur det ska vara.

- Folk har all rätt till god service och hjälp från stadsbyggnadskontoret, de har ju betalat för det. En vanlig kund är amatör och kanske bygger en gång i livet. Då måste vi vara jättetydliga och hjälpa folk så att de inte hamnar i trångmål, säger han och tillägger:

- Det är ju tillväxt, att folk slår in spik. Då är restriktvitet fel attityd, vi ska se möjligheterna.

Dessa frågor diskuteras på stadsbyggnadskontoret och i byggnadsnämnden bland tjänstemän och politiker, hävdar han. Han påstår också att saker och ting stadigt förbättras och att klagomålen sinar.

- När jag var ny som ordförande i byggnadsnämnden fick jag väldigt många samtal. Nu är det betydligt färre.

Hur tolkar du det?

- Som ett bra tecken, att vår tillgänglighet och service har förbättrats.

Hedstig kommenterar några av Kurirens fall:

■■n Stefan Erixons (Nåiden) nybygge på Bergnäset.

- Hela gatan är en avvikelse från detaljplanen. Här måste länsstyrelsen krypa ut ur huset och se verkligheten.

■■n Tobias Lindfors stuga i Lulnäset.

- Han fick bygglov men kommunen frågade aldrig Försvaret. Här gjorde kommunen fel.

■■n Paret i Kallviken som sökte tre förhandsbesked.

- Om strandskyddet redan satts ur bruk borde det inte varit några problem. Beklagligt.
■■n Stugbygget i Antnäs som fick felaktigt besked om strandskyddet.

- Dessa besked grundar sig på översiktskartor som är inaktuella. De kan det vara svårt.

■■n Sören Hedströms raststuga.

- Tråkig historia. Men se till att få skriftliga besked i stället för muntliga löften, råder Hedstig.

Och att det råder tydlighet - från båda håll.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om