?Vi sitter på pottkanten?

Rätt eller fel att låta Björk-skataleden ta en omväg runt Ferruform.
Det har blivit en stridsfråga i Luleå kommun sedan kommunledningen flyttat vägen.
? Vi sitter på pottkanten, menar Lennart Lindström (c).

LULEÅ2005-09-27 06:30
Som Kuriren berättat har Ferruforms protester mot Björkskataledens förlängning givit resultat. Kommunen drar nu vägen runt industriområdet, en förlängning på 300 meter.<br>Ferruform hyr delar av KF:s lokaler på andra sidan Traktorvägen. Bolaget kulle därmed fått verksamhet på ömse sidor om den nya trafikleden. Kommunen har, på delegation, beviljat företaget ett tillfälligt bygglov för verksamheten på KF.<br>&nbsp;? Vi måste ju lära oss något av detta, var har det brustit? Jo, när Ferruform fick sitt tillfälliga bygglov skulle kommunen sagt till att här ska det byggas en ny trafikled, planerna har ju varit kända i 15 år. Då hade troligen bolaget expanderat åt andra hållet i stället. Men nu sitter vi på pottkanten, sade Lennart Lindström.<br>Lindström avser att kommunen nu bara har två dåliga alternativ ? antingen att stöta sig med Ferruform och försvåra bolagets verksamhet i Luleå eller välja en sämre väg för en viktig och efterlängtad trafikled.<br>&nbsp;? Kommunen har lagt sig platt. Man har varit för snäll. Både Vägverket och universitetet har reagerat på den sämre lösningen, sade Ylva Strutz (fp).<br>750 jobb på spel<br>Börje Lööw (v) undrade om det finns en helt bra lösning på frågan.<br>&nbsp;? Ylva tycker att vi misslyckats. Jag undrar vad som är att lyckas i den här frågan, sade han.<br>Kommunledningen är givetvis medveten om att här står 750 jobb på spel. Kommunalrådet Karl Petersen tycker dock inte saken är så svår.<br>&nbsp;? Saken är ställd på sin spets, vi måste välja, vi måste ta ett beslut. Vi kan ju inte låta bli bara för att vi inte gillar något av alternativen. Vi har lyssnat på de synpunkter vi fått och väljer det minst dåliga alternativet. Jag har svårt att bli upprörd över det, sade han.<br>Nya planen spikas<br>Nästa månad spikas den nya planen. Måndagens debatt föranleddes av en interpellation från Strutz. Oppositionen är kritisk men det återstår att se vilka partier som motsätter sig den nya vägsträckningen när beslutet tas.<br>Den nya leden kostar drygt 70 miljoner kronor varav 35 miljoner är statsbidrag.<br>Ferruforms tidsbegränsade bygglov i KF:s lokaler har gått ut och bolaget har snabbt sökt ett nytt. Men även denna gång söker man endast ett tillfälligt bygglov.<br>För övrigt på fullmäktige:<br> Det blev hård debatt om stödet till de tre elitklubbarna i Luleå, Plannja, Luleå basket och Luleå hockey. Tidigare har kommunen beslutat att satsa 200.000 kronor vardera på de tre klubbarna i form av ?reklamköp?. Nu beslöt man att även ge de tre klubbarna hyresrabatter.<br>Rabatten varierar i relation till hur mycket föreningarna betalar i hyra; Luleå hockey får 400.000 kronor och de två basketklubbarna 100.000 kronor var. Folkpartiet, miljöpartiet, kristdemokraterna och rättvisepartiet socialisterna sade nej till stöden.<br> Tre övergångsställen på Storheden vållade strid. Tekniska nämnden har med stöd av kommunledningen bestämt att övergångarna inte ska utrustas med målade vita streck. De anses farligare för fotgängare men även att såna övergångar, där fotgängare har företräde, stör trafikrytmen.<br>Moderaterna, folkpartiet, kristdemokraterna, sjukvårdspartiet och en majoritet av centern anser att de vita strecken ger fotgängare bättre skydd, inte minst rättsligt.<br>&nbsp;? Vem tar ansvaret för att någon blir överkörd på ett övergångsställe utan vita streck, undrade Lennart Lindström.<br> Det behövs mer pengar för att förbättra VA-systemet i Luleå. Det medgav Margaretha Lindbäck, ordförande i tekniska nämnden. Detta under en debatt om utsläpp (bräddningar) av orenat avlopp från pumpstationer. Lindbäck menar att det sker förbättringar men erkände att kommunen har bekymmer med pumpstationerna i Örnäset, Lulsundet och Gammelstad.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om