"Vi vill vara med"

Socialdemokraterna har inte längre greppet om NSD men gläds åt pengarna. Egna mediabolaget Valrossen redovisar ökade tillgångar och mer pengar blir det om partiet säljer sina intressen i branschen.  - Det är uteslutet, säger K-G Holmqvist, ordförande i Valrossen.

HOPPAS PÅ LÖNSAMHET. Valrossen, socialdemokraternas bolag som har en ägarandel i Norrbottens media, redovisar ökade tillgångar. Dock kommer partiet inte att sälja ut sin andel.

HOPPAS PÅ LÖNSAMHET. Valrossen, socialdemokraternas bolag som har en ägarandel i Norrbottens media, redovisar ökade tillgångar. Dock kommer partiet inte att sälja ut sin andel.

Foto: Maria Åsén

LULEÅ2008-06-11 06:00
Det är en helt ny mediavärld som skapats i Norrbotten, från lokalt tidningsägande med politisk anknytning till drift av flera media via ett stort svenskt mediaföretag. Samtidigt är socialdemokraterna i länet likväl kvar i branschen och driver framgent TV-kanal, webbnyheter, media i mobilen, dagstidningar och annonstidningar. Det hela började med att det stora mediaföretaget Norrköpings Tidningar för några år sedan köpte Norrbottens-Kuriren. I fjol kom en större förändring. Norrbottens Media bildades och innehåller tidningskonkurrenterna Kuriren samt NSD, och med Piteå-Tidningen i ägarbilden. Innan affären ifjol hade länets arbetarrörelse, via Valrossen AB respektive Piteå-Tidningen, majoriteten i NSD. Det som hände var att socialdemokraterna släppte ägande i NSD och istället blev en liten spelare i Norrbottens Media. Norrköpings Tidningar är majoritetsägare. Dubblade
Valrossen har ingen egen verksamhet utan har haft en huvudsaklig intäkt i form av aktieutdelning från NSD. Så sent som 2006 blev utdelningen drygt en miljon kronor och utgjorde i stort sett det årets vinst för Valrossen. Som följd av aktieaffären förra året kan Valrossen för 2007 redovisa ett resultat efter finansnetto på 34 miljoner kronor. De redovisade tillgångarna i Valrossen i det närmaste fördubblades 2006-2007 och uppgår till 74 miljoner kronor. Valrossen, som alltså numera innehåller socialdemokraternas ägarandel i Norrbottens Media, kan hoppas på att det bolaget blir lönsamt. I år väntas Norrbottens Media omsätta 310 miljoner kronor och gå i vinst med 40-50 miljoner kronor. Valrossens redovisade tillgångar är inte detsamma som marknadspriset. Frågan är hur mycket pengar socialdemokraterna skulle få om partiet säljer sin fjärdedel i vinstgivande Norrbottens Media. Rimligen är en sådan diskussion lättare att ta inom partiet än vad den varit om en försäljning gällt NSD ensam. Blir kvar
Fast Valrossens ordförande K-G Holmqvist deklarerar att socialdemokraterna vare sig ska överge mediabranschen eller bli en passiv ägare i Norrbottens Media. - Det primära syftet med Valrossen är att långsiktigt säkerställa NSD:s ställning i mediabranschen. Sedan har utvecklingen skett snabbt och vi pratar nu inte bara om papperstidning utan också om webb, mobiltelefonens möjligheter och TV. Vill vi långsiktigt slå vakt om NSD måste vi vara med även i det andra. Vi vill vara med i ett större medielandskap, säger K-G Holmqvist. Bra media är bra för politiken, samhällsutvecklingen och medborgarna, resonerar han. Ledarsidan är viktig för Valrossen och bolaget är också beslutsamt över att NSD inte bara ska finnas vid kusten utan inom länet i stort, uppger K-G Holmqvist. I eget spår
Piteå-Tidningen ägs alltjämt i huvudsak av arbetarrörelsen lokalt. Även i fallet PT är försäljning utesluten, påtalar Lars V Granberg, ordförande i tidningsbolaget. - Vårt uppdrag är att tidningen ska vara lokalt ägd och utvecklas som företag. Utöver papperstidningen har vi webben och vi anser oss vara ett mediaföretag. Det är därför vi valt att vara med i Norrbottens Media. Vi är överens om att utveckla tidningarna tillsammans, säger han.

Norrbottens media

Ägare: Norrköpings Tidningar (51 procent), Piteå-Tidningen (25,3) och Valrossen (23,7).

Norrbottens Media äger de konkurrerande dagstidningarna Kuriren och NSD samt samarbetar med Piteå-Tidningen, som alltjämt har lokala ägare. Norrbottens Media bygger nytt gemensamt tryckeri åt de tre tidningarna och i höst startas en TV-kanal. Genom Norrbottens Media samarbetar de tre tidningarna om annonser, kundtjänst, och administration.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om