Hösten 2005 stod striden het om Traktorvägen. Kommunen ville dra den nya Universitetsleden den vägen - från rondellen vid Notviken (Bodenvägen) till Porsön och ansluta till Björkskataleden.
Vägen finns i dag men drogs runt Ferruform en omväg på 300 meter sedan bolaget protesterat. Ferruform påpekade att de hade verksamheter på båda sidor om Traktorvägen och en ny trafikled skulle bli ett hinder.
Kommunens gav med sig, trots oppositionens protester och anklagelser om svek från byggvaruhuset Beijer. Varuhuset etablerades med tanke på den kommande trafikleden som nu alltså uteblev.
Beslutet togs i december efter en lång het debatt hela hösten med återremisser och hårda ordstrider.
Ny detaljplan krävs
Nu kräver fastighetsägarna längs Traktorvägen att den åter öppnas för genomfartstrafik. Bakom kravet står Galären, Luleå energi, Förvaltare Kungsleden, Beijer givetvis men även alltså Ferruform.
Företagen menar att den egna tunga trafiken till och från skulle nå Bodenvägen mycket enklare om vägen öppnades. För detta krävs en ny detaljplan och i avvaktan på den vill företagen att förbudsskyltar och avstängning tas bort och att vägen öppnas för "nyttotrafik" med högst 30 kilometer timmen.
Tekniska förvaltningen ställer sig bakom idén och påpekar att nu kan den ursprungliga dragningen av Björkskataleden genomföras. Det blir enklare och kortare väg mellan Luleås östra bostadsområden och Bodenvägen. Universitetsleden kommer fortfarande att fungera som den bästa vägen till universitetet, påpekar förvaltningen.