De senaste åren har pandemin stört turistnäringen i Luleå men nu går de mot en vintersäsong som ser ut att bli mer normal. Eller kanske snarare onormalt aktiv eftersom det i vinter går direktflyg till Luleå från tre europeiska städer, med start i december.
Direktlinjen mellan London och Luleå ska lyfta efter två inställda säsonger och fjolårets linje till Tyskland körs nu från Düsseldorf i stället för Stuttgart och så det senaste tillskottet – ett flyg mellan Paris och Luleå.
Cecilia Petzäll, Swedish Lapland Visitor Board, har täta avstämningsmöten med flygbolagen och researrangörerna.
– Det ser bra ut. Alla flyg ser ut att ha riktigt bra bokat och det är roligt, säger Cecilia Petzäll.
Det som skapar viss nervositet är att resenärerna väljer att boka sina resor närmare inpå avfärden än förut, det gäller således att ha is i magen.
– Det är andra bokningsmönster i dag efter pandemin. Världsläget är också oroligt med krig, el-läget och så vidare, säger hon.
Eurowings, som ska flyga mellan Düsseldorf och Luleå, satsar hårt på den svenska marknaden. De kommer även flyga till Kiruna en gång i veckan. Till Luleå blir det torsdagar och söndagar om allt går som planerat.
Bokningar finns, frågan är om det finns flygplan för båda avgångarna.
– Det är ett frågetecken om de har nog med flygplan. De jobbar på att lösa torsdagsflighten, säger Cecilia Petzäll.
Varje fredag i 14 veckor, med start i december, lyfter det chartrade planet från Paris till Luleå vilket betyder att det blir en stor mängd fransmän och fransyskor som kommer till Luleå. Enligt Cecilia Petzäll är 85 procent av researrangören Quartier Libres platser bokade i dag.
För några av Luleås turistföretagare betyder Parisflyget mycket.
– Det innebär att jag går från en väldigt liten företagare till en ganska stor. Det blir ett stort lyft, säger Pontus Frank som driver aktivitetsföretaget Explore Luleå.
Han ska sy ihop vinteraktiviteter till besökarna men volymen gör att han inte klarar det själv.
– Jag är ett enmansföretag som tar in timanställda men nu är planen att det ska vara två heltidsanställda och tolv säsongsanställda som jobbar heltid mellan december och mars. Det är en jättestor affär för oss säger Pontus Frank och lyfter de vanligaste aktiviteterna:
– Generellt sett kommer många hit för skoterturer, hundspann och norrsken.
Men det finns även andra aktiviteter som exempelvis isfiske och snöskovandringar.
– Det verkar vara väldigt bra bokat. Det blir fyra månader av svett, säger Pontus Frank.
Karin Åberg, affärsutvecklare vid Luleå Business Region, ser fram emot en hel del aktivitet det kommande halvåret.
– Det känns som att det kommer vara ganska mycket tryck i vinter, säger hon.
Vad betyder det här för Luleå?
– Det betyder jättemycket. Det är hög volym till lite lägre priser. Samtidigt vill vi inte bli som de stora destinationerna i norra Finland, vi har inte den kapaciteten. Men det kan vara bra att ha någon lite större aktör så att Luleå upptäcks som destination.
Utöver intäkter till Luleå innebär direktlinjerna att Luleåborna, och andra norrbottningar givetvis, kan åka direktflyg ut i Europa från Luleå. Flygplanet från Paris är chartrat men om arrangören inte säljer alla platser kan andra köpa en plats på planet.