Young Royals-skådisen om att vara universitetets affischnamn

Han gick direkt från teaterhögskolan i Luleå till Netflix-serien Young Royals. Rollen som kronprins Erik kickstartade karriären.
Nu är han ett av affischnamnen för i Luleå tekniska universitets stora, nationella utomhuskampanj.
– Kul att de valde att marknadsföra bredden på universitetets utbildningar, säger han.

Ivar Forsling utbildade sig till skådespelare på Luleå tekniska universitet. Nu är han tillsammans med andra före detta studenter affischnamn och har prytt Stockholms tunnelbana liksom landets alla busskurer med sitt ansikte. "Otroligt, folk har hört av sig från hela landet", säger han.

Ivar Forsling utbildade sig till skådespelare på Luleå tekniska universitet. Nu är han tillsammans med andra före detta studenter affischnamn och har prytt Stockholms tunnelbana liksom landets alla busskurer med sitt ansikte. "Otroligt, folk har hört av sig från hela landet", säger han.

Foto: Privat

Luleå2025-04-04 05:00

Nyheten i korthet

  • Skådespelaren Ivar Forslund, känd från Netflix-serien Young Royals, är en av affischnamnen för Luleå tekniska universitets nationella utomhuskampanj.
  • Kampanjen syftar till att locka studenter till Luleå och har tidigare studenter från olika discipliner som affischnamn, inklusive Forslund.
  • Trots att ansökningstiden först går ut i mitten på april, ser universitetet redan ett stort intresse för det nya psykologprogrammet.

Inför höstterminen har Luleå tekniska universitet genomfört sin sedvanliga nationella utomhuskampanj för att locka studenter att söka sig till Luleå. I år har tidigare studenter, från skilda discipliner, varit tapetserade i tunnelbanan i Stockholm samt på busshållplatser runt om i landet. Förutom skådespelaren Ivar Forslund, även hockeymålvakten Sara Grahn, Raised Fist-stjärnan Alexander Hagman samt violinisten Lana Sirwan Abdulla, som omskolade sig till mjukvaruutvecklare – alla under kampanjens titel "Become you".

– Jag förstod inte omfattningen. Det är en gigantisk kampanj. Jag har fått meddelanden från gamla bekanta från hela landet som sett mig på busshållplatsen i deras stad. Jättekul, säger Ivar Forsling.

Skådespelaren Ivar Forsling är en av tidigare studenter på Luleå tekniska universitet som ingår i en landsomfattande utomhuskampanj för att locka sökande till universitetet.
Skådespelaren Ivar Forsling är en av tidigare studenter på Luleå tekniska universitet som ingår i en landsomfattande utomhuskampanj för att locka sökande till universitetet.

Det är fyra år sedan han gick ut teaterhögskolan men har återkommit till Luleå för bland annat medverkan på Norrbottensteatern och Lule Stassteater.

– Jag blev mycket glad när universitetet hörde av sig. Det hjälper också mig personligen eftersom det pågår en kulturskymning i landet. Då är det bra att ens ansikte finns färskt i minnet när jag söker jobb, säger han.

Kommunikatören Melina Granberg har ansvarat för årets kampanj och menar att det är en förutsättning att marknadsföra universitet över hela landet, inte minst eftersom 32 procent av deras studenter i fjol kom från Stockholm, Skåne och Göteborg.

– Vi har en årlig budget på 10 miljoner, men det ska täcka all vår marknadsföring och varumärkesbyggande, säger hon.

Hon menar att söktrycket till universitetet påverkas av många olika saker, både omvärldsfaktorer samt trender.

– Därför är det viktigt att vi syns i hela landet. Vi marknadsför också universitetet som ett lärosäte med riktig vinter. Det har vi gjort i många år, säger hon.

Trots att ansökningstiden först går ut i mitten på april kan de redan nu se att det nya psykologprogrammet attraherar många sökande.

– En trend bland unga är att läsa ekonomi. Man vill utbilda sig till ett yrke med bra löneutveckling. Det framgår också i ungdomsbarometern, men om det kommer att visa sig på våra ekonomiutbildningar vet vi ännu inte, säger Melina Granberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!