Fler ska hamna på rätt spår
Tåglinjen Luleå-Umeå är ingen succé - ännu. Men kanske på sikt. Norrtåg satsar på nya fordon och fler turer. Och anknytning till Botniabanan.
TÅGPLUGG. Linnea Töyrä passade på att fördjupa sig i en bok på tåget till Umeå.
Foto: Roland S Lundström
Vi rullar iväg när gryningen börjar sprida sitt ljus. I Boden kopplas Narviksvagnarna till nattåget norrut medan vi själva tar stambanan söderut. Emma Aludden med dottern Klara ska till Umeå. - Min mamma bor där och när vi ska dit brukar vi ta tåget. Jättesmidig t när Klara är så liten. Hon kan krypa omkring och så. Vi är framme i bra tid och har hela dagen på oss. Tågstandarden är väl okej. Ska Norrbotniabanan byggas? - Ja, det vore jättebra både för människor, handel och utveckling. Tjänsteresa
Peter Berglund åker i tjänsten för Lantmäteriet. Möte väntar i Umeå. - Det blir resor dit ett par gånger i månaden. Jag har åkt buss tidigare, men det är bekvämare med tåg. Norrbottniabanan? Ja, av vilken anledning finns inte den redan nu? Det är ju inte persontrafiken utan frakterna som ska ta hem banan och då förstår jag inte varför man inte byggt den. Han har varit med om förseningar. - Förra gången var vi två timmar sena. Det var minus 38 i Jörn och då kan man ha litet förståelse. I sista minuten
Linnea Töyrä kurar över en Sara Lidmanbok. Hon har rötter i Kuttainen, pluggar till förskollärare i Umeå och har hälsat på en syster i Luleå. Den här gången blev det tågtripp till Umeå via en sistaminutenresa för 150 kronor. - På tåg finns större utrymmen än i bussar, nämner hon till tågets fördel. Och visst vore det bra med en Norrbottniabana. Tågchefen Christer Ohlson konstaterar att all järnvägspersonal skulle jubla om Norrbotniabanan byggs. - Vi får en snabbare bana som når fler människor längs hela kusten. Och det skulle även bli positivt för godstrafiken, exempelvis Boliden.
Tåg Luleå-Umeå i dag - augusti 2011 Operatör: SJ Tågtyp: Lokdraget tåg, sittvagnar 1:a och 2:a klass. Restaurangvagn. Restid: 3.32 Standard: Hyggligt modern i upprustade vagnar. Pris: 95-266 kronor beroende på hur bokning sker. Från 333 kronor i 1:a klass Antal avgångar: En i varje riktning. Morgontur från Luleå, sen eftermiddagstur från Umeå. Ingen helgtrafik.
Tåg Luleå-Umeå från och med augusti 2011, minst fem år framåt
Operatör: Ännu inte utsedd. Norrtåg AB är huvudman. Ägs av länstrafikbolagen i fyra nordligaste länen. Tågtyp: Coradia Nordic X62, motorvagnståg i fyra enheter. Bistrodel. Standard: Toppmodern i helt nya tåg. Restid: 3.29. Tåget kan köras mycket fortare, men banan tillåter inte högre hastigheter än dagens. Pris: Pendlingsresor i nivå med länstrafikbolagens, möjligen med kvalitetstillägg 10-15 procent. Andra resor enligt operatörens prisnivå. Antal avgångar: Tre i varje riktning vardagar, två på helgdagar. Någon form av samordning med trafiken på Botniabanan kommer att ske för vidare resor söderut.Buss Luleå-Umeå
Linje 100, Norrlandskusten. Operatör: Veolia Transport. Fordon: Moderna dubbeldäckade bussar och god standard. Affärsklass finns. Restid: 4.05-4.10 Pris: 295 kronor. Antal avgångar: Fem i varje riktningSå jobbar vi med nyheter Läs mer här!