Sedan fem år tillbaka har Jernhusen två stationsvärdar på plats i stationsbyggnaden under vardagar. De får ofta rycka ut och hjälpa resenärer.

– Det händer att äldre resenärer behöver hjälp för att köpa en tågbiljett. Utländska resenärer förväntar sig att hitta en biljettautomat på stationen och kan också ha svårt att klara kortbetalningar. Ibland måste vi hänvisa dem till Pressbyrån eller Nex resebyrå som har större möjligheter än vi, säger stationsvärd Arja Heinola.

– Speciellt finska resenärer brukar reagera över att det ibland inte finns någon personal på tågstationen i Luleå. Det är de inte vana vid hemifrån. Under våren och sommaren får vi alltid många frågor när Interrailresenärerna anländer, tillägger Lars Magnusson.

Artikelbild

| Stationsvärden Lars Magnusson får ofta rycka ut och hjälpa resenärer att köpa tågbiljetter. "Det händer flera gånger varje dag."

På tågperrongen står familjen Eriksson som är på väg till den årliga tågresan norrut. Mamma Veronica tror att fler skulle välja tåget om tillgängligheten kunde förbättras.

– Det handlar inte bara om möjligheten att lättare kunna boka tågresor utan också om att Norrbotniabanan skulle bli verklighet någon gång. Vi har väntat länge nu.

Sonen Hugo gillar att åka tåg, men har också en idé hur flyget skulle kunna bli mer miljövänligt.

– Jag tycker att man borde bygga flygplan som drivs med pizza istället för bränsle, säger 8-åringen.

Artikelbild

| "För mig innebär det inga problem att boka tågresor inom Sverige, men det vore förstås bra om det blev enklare att boka tåg utomlands", säger stockholmaren Christian Wärme.

I vänthallen sitter stockholmaren Christian Wärme som är på väg norrut. Han ser inte biljettbokningen som något problem för svenska resenärer.

– Jag har aldrig försökt att köpa en resa ut i Europa, men det skulle förstås vara bra för miljön om det blev enklare att boka tågbiljetter.