SVT uppger att regeringen väljer att dra tillbaka förslagen om nya 3:12-regler, som skulle innebär högre skatt för småföretagare, och sänkt brytpunkt för statlig inkomstskatt. Däremot kommer förslaget om en ny flygskatt att läggas fram, trots att Alliansen och Sverigedemokraterna har hotat med att rikta misstroendeförklaringar mot regeringen om så blir fallet.

Regeringskansliet har kallat till presskonferens med finansminister Magdalena Andersson (S) och klimatminister Isabella Lövin (MP) klockan 9 på lördagsmorgonen. Där ska de berätta om skatteförslagen, enligt SVT.

Niklas Nordström, som förutom kommunalrådsuppdraget även är ordförande i intresseorganisationen Svenskt flyg, är en av flygskattens mest högljudda kritiker. Han är inte nöjd med de nya uppgifterna.

– Om man inför en flygskatt kommer det vara en kraftig kostnadsbelastning för oss i norr, säger Niklas Nordström.

Varje år reser 1,1 miljoner människor från Luleå airport. Dessutom finns flygplatser i Pajala, Kiruna, Gällivare och Arvidsjaur. Med 80 skattekronor per inrikesbiljett räknar Niklas Nordström ut att Norrbotten blir hårt beskattat av en flygskatt.

Därför tycker han att länet måste kompenseras när Trafikverket presenterar sin nationella trafikplan på torsdag.

– Att den kostnaden läggs på oss kombinerat med den osäkerhet som råder om infrastrukturen i övrigt är väldigt tungt. Det måste regeringen förstå. Vi har väldigt höga förväntningar på Trafikverkets förslag, säger Niklas Nordström.

Kommunalrådet vill se investeringar i Malmbanan, Malmporten och på lång sikt även Norrbotniabanan.

– Alla de här projekten är helt kritiska inte bara för Norrbotten, utan för hela Sverige. Om LKAB ska öka produktionen förutsätter det dubbelspår på Malmbanan och det förutsätter att Malmporten blir verklighet. Och Norrbotniabanan är kritisk för utvecklingen av norra Sverige som helhet, vi måste knyta ihop Norrlandskusten.

Vad tror du att Trafikverket kommer meddela?

– Jag är väldigt orolig för att höghastighetsbanorna det pratas om i södra Sverige får för stort utrymme och äter upp andra nödvändiga satsningar. Men jag hoppas att åtminstone regeringen är så kloka att de förstår att hela Sverige måste få likvärdiga förutsättningar. Om man nu går fram med förslaget om flygskatt förutsätter det att man gör andra insatser.

Hade du realistiska förhoppningar om att flygskatten skulle skrotas?

– Remissinstanserna var så kraftigt emot och har haft så tydliga besked att det inte är klokt att införa den, så det är klart jag hade hoppats att man inte skulle införa den. Men det finns en politisk realitet med Miljöpartiet som trycker på. Hade det blivit förhandling med borgarna hade det kanske slutat annorlunda, men nu blev det aldrig så. Det blev bara en revidering.

Av de tre skatteförslagen som Alliansen har vänt sig emot, varför tror du att ditt parti väljer att gå fram med just flygskatten?

– Jag ser det som en ren eftergift till Miljöpartiet. Jag vet att man inte har någon större entusiasm för det här internt, men det är en koalitionsregering och för Miljöpartiet är det här en viktig skatt.