Den 29 mars 2019 sker det brittiska utträdet ur EU. Trots att uttåget ska äga rum redan om fem månader finns det i dag inga svar på hur den fortsatta handeln ska gå till.

Utgången på de pågående förhandlingarna är i dagsläget mycket oviss.

– I dag är det ingen som kan överblicka konsekvenserna av Brexit. Det finns en oro bland många svenska exportföretag att utträdet ska medföra att den brittiska tullhanteringen blir krångligare och betydligt mer utdragen, förklarar Linda Nilsson.

Artikelbild

| Ann Leffler från transportföretaget Green Carrier var en av deltagarna i förra veckans informationsmöte på Norrbottens handelskammare.

För den svenska exporten av varor räknas Storbritannien till vår fjärde viktigaste marknad i världen. Enligt Kommerskollegiums beräkningar sysselsätter den uppemot 66 000 svenskar.

Norrbottens handelskammare har till uppgift att stötta länets export och har under hösten hållit flera informationsmöten kring frågan. Fler lär följa under vintern.

Fram till nu har EU:s omfattande regelverk varit en garant för att handeln över landsgränserna kunnat flyta smidigt.

– Jag tror inte att det kommer att bli någon mjuk övergång utan snarare tvärtom. EU väljer troligen en hård linje i förhandlingarna. Det blir en signal till andra medlemsländer som kan tänkas överväga att lämna handelsunionen, säger Linda Nilsson som är vd i Norrbottens handelskammare.

Artikelbild

| Cirka tolv procent av Stenvalls Trä går på export till Storbritannien, berättar marknadschef Johan Lundbäck, som inte utesluter att företaget kan få söka sig till nya marknader om det brittiska utträdet ur EU innebär ökade kostnader och längre ledtider.

I dag finns det totalt 270 exportföretag i Norrbotten. Det brittiska uttåget ser ut att få störst inverkan på exporten av sågade och vidareförädlade trävaror.

Det familjeägda företaget Stenvalls Trä har i dag 200 anställda och verksamhet på fem orter i länet. Det senaste året har företaget levererat uppemot 700 trailers till brittiska kunder.

Artikelbild

| "Storbritannien är Norrbottens i särklass viktigaste exportmarknad", säger Linda Nilsson, vd för Norrbottens handelskammare.

Marknadschef Johan Lundbäck är bekymrad över vilka konsekvenser som Brexit på sikt kommer att få för företaget som grundades i Sikfors 1947.

– Vi hade inte aktivt jobbat med någon konsekvensanalys. Utmaningen är att det inte finns några klara besked om framtiden. Om britterna väljer att satsa på en tullhantering kan det försena våra leveranser och tvinga oss till att skapa lagerutrymmen i England. Det finns också en risk för en importtull. Förändringen kan innebära ökade kostnader, längre ledtider och därmed få konsekvenser för den brittiska marknaden, säger Johan Lundbäck.

Artikelbild

| "Vi har inte sett någon nedgång i bokningarna från Storbritannien, men däremot vill ingen av engelska kunder befinna sig utomlands den 30 mars nästa år", förklarar Göran Widén från Brändögruppen.

I dag går cirka 10-12 procent av Stenvalls Träs produktion på export till Storbritannien. För SCA stannar motsvarande siffra på 17 procent, medan Setra Group i Rolfs utanför Kalix levererar mellan 5-10 procent av produktionen till öriket.

SSAB tillhör länets exportföretag som riktar sig mot Storbritannien. Thomas Hörnfeldt är ansvarig för koncernens handelsfrågor.

– Vi har en helt annan situation än skogsindustrin. Det är bara någon enstaka procent av SSAB export som hamnar i Storbritannien. Vi är dessutom vana att sälja våra produkter utanför EU. Det brittiska utträdet innebär inga konstigheter från vår sida, förklarar Thomas Hörnfeldt.

Utträdet ser inte ut att påverka vinterns turism till Norrbotten, men Göran Widén från Brändögruppen bekräftar att det finns en oro inför framtiden.

– Oron är störst bland företag med reseerbjudanden som bygger på stora volymer. Inom Brändögruppen har vi satsat på små anläggningar med en personlig approach och den typen av reser säljer fortfarande bra.

Turistföretagaren Alf Andersson räknar med att under december i år ta emot 14 fullastade flygplan med cirka 2 500 brittiska besökare. Turisterna kommer med direktflyg från England och landar på flygplatsen i Pajala för att besöka Tomtemagasinet i Juhonpieti.

Besökarna anländer på morgonen och reser hem redan samma kväll. Vistelsen i Norrbotten varar bara i 6,5 timme.

– För min del är det tur att förändringen sker i mars nästa år, vilket innebär att verksamheten inte påverkas i vinter. Jag kommer att få ett halvår på mig att anpassa priserna och verksamhet till de nya förutsättningarna efter att Storbritannien har lämnat EU, förklarar Alf Andersson.