Hotellet har renoverat sina konferenslokaler, publika delar samt restaurang. Tallkotten har utrustats med ett nytt kök. I baren har den gamla inredningen från 1903 fått en ansiktslyftning.

– Vi plockade bort en spånskiva och upptäckte en vacker väggmålning som legat dold. Den skänker lokalen en viss karaktär, tycker hotelldirektören Jenny Edfeldt.

Målningen föreställer änglar med en banderoll med inskriptionen ""Bonum vinum laetificat cor hominis". Översatt från latin betyder det "gott vin gläder människans hjärta".

Renoveringen pågår nu i den anrika vinkällaren.

I sommar har också den klassiska hotellterrassen tagits i anspråk för publika eller privata evenemang bland annat ett bröllop.

Terrassen mot stadens norra hamn har tidigare rymt klassiska krogsatsningar som Roxy, men utgjort en outnyttjad resurs sedan 2000.

Tanken är att terrassen ska bli en del av hotellets eventkatalog. En ansökan om att bygga en trappa från Skeppsbrogatan har lämnats in.

– Vi har inga planer på en kvällsöppen restaurang eller nattklubb utan trappan är tänkt att fungera som en nödutgång. Vår nya strategi är att använda hotellets publika ytor till popup-event som vi antingen hyr ut eller arrangerar själva. Målsättningen är att bli ett levande hotell som är öppet för Luleåborna, säger Jenny Edfeldt.

För andra sommaren i rad har stadshotellet slagit försäljningsrekord - främst tack vare tillströmningen av norska turister.

Fotnot: Om någon läsare känner till historien bakom väggmålningen uppmanas denne att ta kontakt med undertecknad skribent.