Max, Frasses, Big Boy och Korvgubben har funnits i årtionden och vissa av dem startades av personer med bakgrund från pionjären Max.
Enbart i Norrbotten har de på del- och heltid tillsammans motsvarande cirka 300 heltidsjobb, inklusive kontorspersonal.
I gamla tider kallades matställena för gatukök eller grill och konkurrensen kom från korven. På 1980-talet förutspåddes tillväxt och fler hamburgerrestauranger i Sverige ett antal år framåt. Sedan skulle taket vara nått.
Men hamburgerrestaurangerna blev bara fler, trots konkurrens från bensinmackar, caféer, sushi, kebab, pizza och butiker med färdig mat.
– Hamburgaren har aldrig varit så populär som nu i Sverige, trots att vi ligger efter vad gäller att äta ute jämfört med länder som England och USA. Branschen har utvecklats med bättre erbjudanden. Det är högre kvalitet på hamburgarna och det har hänt något, nu har finkrogar hamburgare på menyn. Men några kedjor i Sverige fick ge sig, exempelvis Clock, säger Richard Bergfors, vd i Max.
Hamburgaren är en världsrätt, säger han. Företaget har 115 restauranger.
– Inom fem till sju år ska vi ytterligare 40-50 i Sverige. Inom tio år ska 40-50 öppnas i Norge och lika många i Danmark. Vi tittar på ytterligare länder, säger Bergfors.
Branschen har i alla tider fått heta att den representerar dåliga matvanor.
– Förr kunde man se personer äta samma mat varje dag. Idag är det mer rörligt var folk går, man vill prova nya saker och det är kostcirkeln över hela livet som räknas. Vi har ökat femton procent i år. Snabbmatsbranschen kommer att växa, men då inte bara hamburgare utan vi får se en ännu större mix av mat från andra delar av världen, säger Mats Hjorth, vd i Korvgubben.
Traditionell klämgrill och stora portioner är säljargument från Korvgubben. Företaget räknar med ökad omsättning i år men för närvarande finns inga planer på att öppna fler restauranger.
Big Boy startades av MoncefLayouni med familj. Företaget har sex restauranger.
– Vi planerar att ha tio inom två-tre år. Vid årsskiftet ska vi öppna en ny restaurang i Mellansverige. Vi tittar också på ett par lägen i Norrbotten. Den här branschen kommer att klara sig även i fortsättningen, så länge du har en bra produkt gör du det, säger Karim Layouni, vd i Big Boy
Frasses har rötter såväl i Västerbotten som i Norrbotten. En av de som drog igång kedjan var Rune Sundqvist, som för 40 år sedan öppnade Frasses i gamla Focusbaren, mitt emot Åhléns, i Luleå.