Kön av bilpendlare från Boden och in till Luleå är lång och inte särskilt snabb. Köerna liknar storstädernas i rusningstid. Även om antalet resenärer som använder sig av pendeltåget blivit fler igen efter sommaren är ökningen i reella tal blygsam.

– Vi är själva inte nöjda med antalet, men vi tror att det kommer att öka. De här pendlarna har inte traditionen att åka tåg, säger Christer Berglund, affärschef på Vy AB, tidigare Tågkompaniet. De sköter också pendeltågen mellan bland annat Umeå–Örnsköldsvik och Umeå–Vännäs.

En viss ökning har ändå skett eftersom det allmänna tågåkandet tagit fart de senaste åren. Försäljningen av antalet pendlarkort har ökat och senare i höst kommer nya tågtider mer anpassade efter de som arbetar vid Sunderby sjukhus. Som läget är i dag kan inte de resenärer som arbetar vid Sunderby sjukhus, och börjar tidigt på morgonen, komma fram i tid. Det orsakas i sin tur av övriga tåg som passerar sträckningen. Omläggning sker först i höst efter att Trafikverket har fördelat nya tider.

– Vi försöker också hitta bussar som kompletterar så att pendlarna kan ta sig vidare, säger Charlotte Reinholdt, projektledare för pendlingståget vid RKM, regionala kollektivtrafikmyndigheten där regionen och länets 14 kommuner ingår.

Hon tror också att antalet resenärer kommer att öka när ombyggnaden av väg 97 startar i höst. Dessutom ska en satsning på affärsresenärer ske genom företagsbesök.

Idag pendlar nästan 5000 resenärer, de flesta med bil, mellan orterna. Pendeltåget mellan Luleå och Boden startade i april.