Så påverkar avgiften skidluleå

Kommer avgiften på Ormberget få människor att välja andra spår? Alternativen är många men ansvariga tror inte på rusning till gratisspåren.

Ansvariga tror inte på att skidavgiften ska öka trycket hos gratisspåren.

Ansvariga tror inte på att skidavgiften ska öka trycket hos gratisspåren.

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Luleå2019-11-21 11:31

I år började friluftsområdet Ormberget ta ut en spåravgift. Förutom Ormberget finns det flera alternativ till skidspår som är gratis och underhålls. Frågan är om det kommer öka besöksantalet vid dessa spår. 

– Det är svårt att säga men tror inte det. Våra skidspår underhålls med ideellt arbete och inga är anställda att underhålla. Det blir inte samma kvalité, säger Mattias Sandström, ansvarig för Antnäs skidspår.  

Samma sak gäller Råneå och Mattisbergets skidspår som underhålls av Luleå kommun.

– Jag tror inte antalet folk kommer öka. Mattisberget är redan välbesökt av människor från området som exempelvis Rutvik och Sunderbyn så det kommer inte märkas. När det gäller Råneå så har de sina åkare där uppe som åker där, säger Andreas Fagervall, fritidsförvaltningen, ansvarig för båda spåren. 

Ansvarig vid Bergnäsets spår tror inte heller på något ökat tryck från folk. 

– Att Ormberget börjat ta betalt kommer inte påverka oss så mycket. Vi hoppas såklart på att mycket folk kommer hit men vi är inte beroende av det, säger Hans Larsson kanslist i Bergnäset AIK.

Förutom ovanstående spår finns det flera skidspår som är gratis att åka. Vid F-21 finns tre olika spår där längsta spåret är tio kilometer långt. Det finns även ett 8,3 kilometer långt spår vid Ersnäs samt ett naturspår vid Avan.

Det finns även mindre spår vid Brändön, Mjölkudden, Niemisel, Smedsbyn, Sunderbyn och Rutvik som har en anslutning till Mattisbergets spår.

Alternativen till Ormbergets skidspår är många.
Alternativen till Ormbergets skidspår är många.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!