Det konstaterar organisationen Slow Food Sápmi somSlow Food Sápmi som engagerar sig mot missbruk av samisk kultur och för att stärka de samiska företagarna så att äkta smakupplevelser från det samiska köket når ut på marknaden.

I veckan korades ”Årets matbluff” av konsumentföreningen Äkta vara, bland de nominerade fanns Lönneberga Renkorv. Korven innehåller bara 20 procent ren. Allt fler företag marknadsför sig genom att anspela på samisk kultur, något som Slow Food Sápmi försöker motverka.

Det är inte första gången samiska ord och symboler kidnappas av kommersiella intressen. När Suovas ,kåtarökt renkött, slog igenom internationellt som Sveriges första Slow Food-presidiaprodukt dök bland annat "suovasrökt skinka" upp i butiker trots att Suovas är preciserad till renkött rökt enligt samiska metoder i en kåta.

Listan kan göras lång konstaterar organisationen.

– Samiskt rökt skinka" är ett exempel där kopplingen till det samiska är tveksam. Samiska Apoteket med hälsokost är ett annat, liknande finns på dryckessidan. Just nu marknadsför företaget Lapland Spirits sin sprit ” Lapland Jojk” trots många samiska protester och anmälningar till bland annat Diskrimineringsombudsmannen. Flaskorna bär samiska symboler och produkten ”Nubben” pryds av en man i kolt och traditionell mössa.

- Det är direkt stötande och spär på fördomar, det här är registrerade varumärken nu vilket betyder att andra äger våra ord. De restauranger vi upplyst har valt plocka bort drycken, säger Victoria Harnesk, författare till Slow Food Sápmis fyrfaldigt belönade bok ”Smak på Sápmi”.

Organisationen berättar att Systembolaget behåller produkterna i sortimentet trots påtryckningar från bland annat Sametinget.Samma situation ses ses inom slöjd och besöksnäringen.