För några dagar sedan blev ett av SJ:s nattåg stående på Stambanan mellan Älvsbyn och Boden.
Läs mer: Burr.
Tågtrafik har ställts in i stor omfattning och bussar har ersatt, till och med under varmare period.
Läs mer: Rullar på väg.
Det får följder i Luleå.
Euromaint är ett av företagen som arbetar med underhåll och har arbetsplatser på Notviken och Svartön med sammanlagt ett 50-tal anställda.
Företaget sköter underhåll åt bland andra Green Cargo och AAE (Stålpendeln). Kompletteringsarbeten utförs åt Norrtåg men från 20 augusti övertas underhållet fullt ut. Detta som följd av att Norrtågs trafik framöver ska skötas av Tågkompaniet, och då kom Euromaint in i bilden på ett skarpare sätt.
Vintern skördar offer i tågparken.
– Kylan lägger alltid till en dimension till det vanliga, den orsakar stor påverkan på bromsar och hjul. Blir tågen stillastående kan det också bli frysskador, säger Jörgen Mörtsell, vid Euromaint i Luleå.
Bombardier, som gör underhållsjobb åt bland andra SJ, har också stationerat sig i Luleå.
– Vi har mycket att stå i, säger Pär Isaksson, kommunikationschef inom Bombardier Transportation Sverige.
Duroc, som håller till hos SSAB, bearbetar främst hjul.
– Vintern 2010-2011 var det kaotiskt, då var det en riktig vinter. Första kvartalet av ett år är det mycket mer jobb under andra perioder, men den här vintern var december mild och vi har inte riktigt sett så mycket av det ännu, säger Dan Bergman, vd i DurocRail.
Swemaint åtgärdar vagnar och håller till på Svartön. Green Cargo hör till kunderna.
För övrigt ägs massor av vagnar numera av ett tyskt företag.
Kuriren rekommenderar
Läs mer: De hade högst inkomst i din kommun.
Läs mer: Här hittar du samtliga fastighetsaffärer
Läs mer: Världskändisarnas udda besök i Norrbotten.
Läs mer: 14 personer du inte visste är från Norrbotten
Läs mer: 14 Luleåsaker du minns om du var ung på 80- och 90-talet