I veckan öppnade de tre månader långa utställningar på flera platser i länet. En av dem är det samiska museet Ájtte i Jokkmokk, där fokus i biennalens utställning ligger på förflyttning och vandring.

När temat för Luleåbiennalen 2018 skulle vaskas fram började det brett. Det handlade om det norrbottniska landskapet. Under diskussioner med de medverkande konstnärerna utkristalliserade sig sedan några olika spår, som naturexploatering och sår i landskapet och militär närvaro i markerna.

– Men här finns också den fysiska realitet vi befinner oss i medan biennalen pågår. Det är den mörkaste tiden på året, men dessutom är mörker något metaforiskt, som att man säger att vi lever i mörka tider, säger Emily Fahlén som tillsammans med Asrin Haidari presenterade biennalens utställning på Ájtte.

Artikelbild

| Luleåbiennalens Asrin Haidari och Emily Fahlén berättar om Lap-See Lams konstverk Mother of Lightning, som finns i Ájttes utställning om nybyggarliv.

Det är sex internationella konstnärer vilkas verk har placerats ut på lämpliga platser i Ájttes permanenta utställning. Platser där verken på något vis kan sägas skapa dialog med rummet och föremålen runt omkring. Ett exempel är den kinesiska konstnären Lap-See Lams verk Mother of Lightning, som finns i rummet för nybyggarliv, där både Ájttes utställning och Lams verk handlar om att bryta upp och skapa sig en ny tillvaro.

Den iranska konstnären Neda Saeedi var på plats på Ájtte när utställningen öppnade. Hennes verk heter Garden of Eden Moving; A Petrified Tribe och berättar en historia om hur myndigheterna tvingade ett nomadiserande folk i Iran att sluta flytta enligt traditionella mönster och överge sin kultur.

– Fåret fyller ungefär samma funktion i deras kultur som renen gör i den samiska. Nomadfolket tvingades in till en stad där de blev arbetare på en sockerfabrik. På deras gamla marker odlas istället sockerrör, och där sockerrör växer kan ingenting annat växa, berättar Neda Saeedi.

Hennes sargade får i lera och armering står intill en hög av godisklubbor mitt i den del av Ájttes utställning som symboliserar kärnan i rengärdet, och berättar samma historia som drabbat åtskilliga av världens urfolk.

Övriga platser som Luleåbiennalen 2018 finns på är bland annat Luleå konsthall, Galleri Syster, Norrbottens museum, Kiruna konstgille, Havremagasinet i Boden, Rödbergsfortet i Boden, Mjölkuddsberget och Korpilombolo medborgarhus. I Korpilombolo medverkar biennalen under Nattfestivalen.

– Där kommer konstnären Ingela Ihrman att i en performance likt blomman nattens drottning blomma ut över natten, berättar Emily Fahlén.

Luleåbiennalen pågår fram till 17 februari 2019. Den som vill veta mer om olika programpunkter inom ramen för biennalen kan gå in på luleabiennal.se