"LKAB har ett ansvar att hÄlla igÄng"

GruvjÀtten LKAB Àr sist (eller först) i en lÄng kedja som strÀcker sig över nationsgrÀnser. Vad hÀnder med gruvjÀtten nÀr coronavirusets framfart blir allt intensivare? Vi intervjuade LKAB:s vd Jan Moström om covid-19, Är 2019, kommunen och framtiden. Och den dagliga kampen att hÀnga med i en vÀrld dÀr allt kan Àndras frÄn dag till dag. "Att stÀnga ner all verksamhet och gÄ hem Àr inte en ambition vi har", sÀger han.

LKAB:s vd Jan Moström till vÀnster. Till höger prospekteringssdirektören Pierre Heeromaa. "Prospektering Àr den verksamhet som vi priortierar frÀmst i nulÀget och kommer att göra allt för att hÄlla igÄng den sÄ lÄngt det bara Àr möjligt", sÀger Jan Moström angÄende LKAB:s strategi för att hantera coronakrisen.

LKAB:s vd Jan Moström till vÀnster. Till höger prospekteringssdirektören Pierre Heeromaa. "Prospektering Àr den verksamhet som vi priortierar frÀmst i nulÀget och kommer att göra allt för att hÄlla igÄng den sÄ lÄngt det bara Àr möjligt", sÀger Jan Moström angÄende LKAB:s strategi för att hantera coronakrisen.

Foto: Thomas Lövgren

MalmfÀlten2020-03-27 18:45

Den 17 mars aviserade LKAB att de övergÄtt i krisledningslÀge, nÄgot som innebÀr att gruvkoncernens ledning möts dagligen istÀllet för en gÄng i mÄnaden. Jag ringer upp vd Jan Moström strax efter ett av dessa möten. Exakt vad som stod pÄ dagens agenda gÄr han inte in pÄ.

– Jag kanske kan börja frĂ„n andra hĂ„llet: Vi har en tydlig inriktning pĂ„ det jobb vi har att göra. Den ena biten Ă€r att vi givetvis lyssnar pĂ„ de rekommendationer vi fĂ„r för att stĂ€vja smittspridning och skydda svaga grupper, sĂ€ger Moström.
Han nĂ€mnder det faktum att de förĂ€ndrat rutinerna för sina personalrestauranger. Glesare placering av bord, förtydligande av rutiner för renlighet. Ändrat renhĂ„llnings och stĂ€drutiner.

– Ett arbete sker pĂ„ alla plan för att hantera smittan och samtidigt hĂ„lla igĂ„ng vĂ„r verksamhet.
Just det, att hĂ„lla igĂ„ng verksamhet, Ă€r av största prioritet, förklarar Jan Moström. Logiken Ă€r tydlig. LKAB har drygt 4000 anstĂ€llda i Norrbotten (4300 anstĂ€llda totalt), men sysselsĂ€tter uppskattningsvis 50 000 personer med underentreprenörer, leverantörer och sĂ„ vidare. 

– Man ska ha klart för sig att vi har vĂ€ldigt mycket utlagt pĂ„ entreprenad. Vi Ă€r en av de största köparna av alla typer av entreprenad pĂ„ transport, el, elektriskt och mekaniskt underhĂ„ll samt it. Vi Ă€r en enorm motor.
En motor i synnerhet för MalmfÀlten dÀr majoriteten av LKAB:s anstÀllda och entreprenörer bor. En motor som, om den stannar, skulle kunna fÄ ödesdigra följdeffekter pÄ de lokala samÀllena.

– De har en enorm köpkraft och en stor del av servicefunktionerna Ă€r dimensionerade för vĂ„ra anstĂ€llda. Vilket innebĂ€r att vi har en enorm pĂ„verkan. Med det följer ett stort ansvar att hĂ„lla vĂ„r verksamhet igĂ„ng.
Moström upprepar igen att de samtidigt behöver ta hÀnsyn till att aktivt hjÀlpa till att minska smittspridningen.

– Vilket vi gör genom att följa de allmĂ€nna riktlinjerna, har folk sjukdomssymptom Ă€r de hemma. GĂ„r det att jobba pĂ„ distans gör man det.

Nyckelordet Àr flexibilitet, sÀger Moström.

– TvĂ„ saker pĂ„verkar oss: Det ena Ă€r att om nog mĂ„nga medarbetare insjuknar sĂ„ att vi har för fĂ„ personer att utföra driften. DĂ„ mĂ„ste vi vara flexibla för hur vi ska hĂ„lla igĂ„ng de kritiska funktioner som mĂ„ste hĂ„llas igĂ„ng med liten eller lĂ„g bemanning.

– Det andra Ă€r om vĂ„ra volymer sjunker: MĂ„ste vi dĂ„ börja stĂ€nga ner delar eller hela vĂ„r verksamhet, vad gör vi dĂ„? Vi Ă€r en stor aktör och dĂ€rmed har vi ett stort ansvar mot samhĂ€llet och mot bolaget. Att stĂ€nga ner all verksamhet och gĂ„ hem Ă€r inte en ambition vi har, sĂ€ger Jan Moström.

– Vi lĂ€gger ned det mesta av vĂ„r kapacitet Ă€r att skapa sĂ„ stor flexibilitet som möjligt att hantera de hĂ€r snabba svĂ€ngarna.
LKAB har en bred palett av kompetens och företaget köpte för ett par Är sedan in en ambulans som byggts om och nyttjas som vÄrdbil under jord i Kiruna. Företaget har egen rÀddningstjÀnstpersonal och mÄnga med vÄrdutbildning anstÀllda i företaget.

Skulle ni kunna lÄna ut er vÄrdkunniga personal till hÀlso- och sjukvÄrden om det behövs?
– Jag kan inte sĂ€ga nĂ„got konkret. Men jag tror att om det finns ett verkligt behov sĂ„ Ă€r det inget svĂ„rt beslut att fatta, sĂ€ger Moström.
NĂ„got av de första som hĂ€nde nĂ€r coronaviruset pĂ„ allvar fick fĂ€ste i Europa och i folks medvetanden var att Norr media tog emot tips pĂ„ smittade som arbetade i LKAB:s verksamhet. 

Hur ser det ut, har ni haft personal som smittats av coronaviruset inom LKAB?
– Det förstĂ„r du att jag inte kan svara pĂ„. Vi kan konstatera att vi har medarbetare som Ă€r och har varit sjuka. Vad det Ă€r eller har varit sjuka i har vi ingen uppfattning om, sĂ€ger Moström.
 

Men att de har sjuka rÄder det ingen tvekan om och en av de frÄgor som LKAB kÀmpar med mest Àr nu att se till att kritisk verksamhet kan fortsÀtta. En del av detta har varit planeringen inför det nu pÄgÄende underhÄllsstoppet av KK2. NÄgot som normalt innebÀr att hundratals entreprenörer frÄn bÄde andra delar av Sverige men ocksÄ andra lÀnder reser till LKAB:s verksamhetsorter.

– Ganska mycket arbete inför det första repstoppet handlade om riskbedömningar och möjligheten att skjuta upp det eller stoppa det.

Beslutet blev att köra pÄ, men under andra förutsÀttningar.

– Vi har begrĂ€nsningar hur det genomförs, vi har fĂ€rre entreprenörer inne Ă„t gĂ„ngen och gör inte allt som vi hade i vĂ„ra planer. 

Sen har reseförbuden som införts i olika lÀnder gjort att vissa entreprenörer inte kunnat tas in.

– Det Ă€r en kombination av att de inte har kunnat komma och att vi valt att avstĂ„, sĂ€ger Moström.
NÀsta stora underhÄllsstopp sker i mÄnadsskiftet april/maj. Planen Àr att det ska bli av.
LKAB en av vĂ€rldens nĂ€st största producenter av jĂ€rnmalmspellets. SSAB Ă€r en av deras största kunder. Inget av  bolagen har Ă€nnu vare sig permitterat eller varslat. Men det har nĂ„gra av bolaget som nyttjar det stĂ„let. Scania har varslat 7500 personer, Ferruform och Gestamp har permitterat sin personal.

– Det Ă€r klart att slutar man anvĂ€nda stĂ„l sĂ„ vid nĂ„got tillfĂ€lle slutar stĂ„lverken att ha kunder att leverera stĂ„l till. NĂ€r deras lager Ă€r fulla slutar de anvĂ€nda jĂ€rnmalm. Detta Ă€ter sig uppströms i leverantörskedjan. Det kan man inte sticka under stol med.
SÄ det Àr en frÄga om nÀr, inte om, det slÄr mot LKAB.
NĂ€r?

– Det Ă€r ju "nĂ€ret" vi jobbar med vĂ„ra kunder för att hĂ„lla sĂ„ lĂ„ngt borta som möjligt. Ju lĂ€ngre bort vi kan skjuta det desto mer framgĂ„ngsrikt vore det. Vi har en löpande dialog med vĂ„ra kunder för att hĂ„lla igĂ„ng vĂ„r verksamhet. I eftermiddag ska jag sitta i skypemöte med vd och inköpschef för en av vĂ„ra största kunder för att prata om just detta, sĂ€ger Jan Moström.

Han Àr tydlig med att permitteringar Àr nÄgot som gruvbolaget i det lÀngsta vill undvika, men att de kan tvingas till det om lÀget blir sÄdant:

– Vi har en löpande dialog med produktionen och fackliga parter och det Ă€r nĂ„got vi vill undvika sĂ„ lĂ„ngt det Ă€r möjligt. Men situationen kan uppstĂ„ endera genom att vi inte har personal som kan driva anlĂ€ggningen och produktionskedjan stannar av eller att vi inte har nĂ„gra kunder.
Men inte ens dÄ Àr permitteringar förstahands alternativet, enligt Moström.

– Om det intrĂ€ffar ser vi först över i vilken omfattning vi kan behĂ„lla personal och leverantörer för att jobba med – lĂ„t oss kalla det kvalitetshöjande Ă„tgĂ€rder.

Under andra omstĂ€ndigheter hade den Ă„rs- och hĂ„llbarhetsredovisning för 2019 som LKAB slĂ€ppte torsdag 26 mars varit föremĂ„let för den hĂ€r texten. LKAB:s fjolĂ„r var nĂ€mligen i huvudsak en succĂ© för bolaget. OmsĂ€ttningen uppgick till 31, 3 miljarder kronor, upp frĂ„n 25,9 miljarder 2018. Rörelseresultatet till 11,8 miljarder kronor. 

– Vi gör ett av de bĂ€sta resultaten i bolagets historia, vi har haft vĂ€ldigt bra villkor, sĂ€ger Jan Moström. 
Han lyfter fram stabilitet i produktionen som en viktig del i framgÄngen, förutom den gynnsamma dollarkursen, som visserligen sviktade under sÀrskilt tredje kvartalet.

– Under 2019 hade vi en bra produktion, vad vi tappade  var i leveranser och det var för att kunderna inte tog emot dem. Man stĂ€ngde ner ordentligt under sommaren i fjol.
FramgÄngen gjorde att styrelsen föreslog en vinstutdelning 6,1 miljarder kronor. Men det var innan coronaviruset spreds globalt. Under torsdagen meddelade exempelvis Telia att de sÀnker utdelningen, likasÄ har SJ beslutat att minska utdelningen till staten. LKAB:s ÄrsstÀmma hÄlls i april, först dÄ klubbas utdelningen.
Kan utdelningen sÀnkas eller slopas helt?

–  Det Ă€r en styrelsefrĂ„ga. Styrelsen fattade ett beslut som kommuniceras med Ă„rsrapporten. Den publicerades i februari, det Ă€r nĂ€ra men vĂ€ldigt lĂ„ngt bort samtidigt, sĂ€ger Moström.
Han och styrelseordförande Göran Persson har en löpande dialog.

– LĂ„t mig uttrycka det sĂ„ hĂ€r: Det Ă€r inte förrĂ€n styrelsen lĂ€gger ett slutgiltigt förslag pĂ„ stĂ€mman och stĂ€mman antar det som saken Ă€r klar. Vi har ett bra samarbete med styrelsen som redogör för förutsĂ€ttningarna och jag Ă€r övertygad om att det kommer hanteras klokt av styrelsen.

Att hantera effekterna av en pandemi Àr sÄklart unikt i modern tid Àven för ett bolag som LKAB (som trots allt existerade under Spanska sjukan, 1918-1920) men redan i slutet av oktober 2018 stÀlldes gruvbolaget inför ett nytt lÀge nÀr man offentliggjorde att mineraliseringen under Kiruna underjordsgruva inte sÄg ut som tidigare trotts. LKAB blev ett gruvbolag som alla andra, sade Moström dÄ. Det innebÀr att bolaget Àgnar vÀsentliga resurser Ät att prospektera efter nya malmreserver. Under mars mÄnad kunde LKAB berÀtta att de ska borra i de sÄ kallade Per Geijer-malmerna. Ett omrÄde som innefattar ett flertal tidigare dagbrott men Àven mineraler under jord. Nere pÄ 1400 meter hoppas LKAB hitta brytvÀrd malm.
Varför tittar ni pÄ Per Geijer-malmerna nu?

– Egentligen Ă€r det ganska enkelt. I takt med att vi breddat vĂ„r geologiska kunskapsbas har vi insett att vĂ„ra kunskaper om Per Geijer-malmerna inte Ă€r i den nivĂ„ som de borde vara. DĂ€rför har vi utökat insatserna.
Hur mycket handlar det ny tillgÄng till sÀrskilda jordartsmetaller?

–  Bland annat det. Men jag skulle vilja sĂ€ga att det Ă€r hela spektret. Volym, kvantitet och kvalitet, sĂ€ger Jan Moström kryptiskt.
Det skulle alltsÄ vara sÄ att omfattningen av jÀrnmineral Àr större Àn tidigare kÀnt, i dessa malmer. Förutom Per Geijer-malmerna har LKAB drivit en gruvort in under Kiruna för att kunna provborra efter mineralreserver under Luossavaaras fot.
Att prospektering gÄtt frÄn att vara en mycket liten del av LKAB:s verksamhet till att bli dess livsnerv blir tydligt nÀr Moström lyfter fram arbetet med att söka nya mineralreserver som en av de viktigaste delarna av verksamheten.

– Prospektering Ă€r den verksamhet som vi priortierar frĂ€mst i nulĂ€get och kommer att göra allt för att hĂ„lla igĂ„ng den sĂ„ lĂ„ngt det bara Ă€r möjligt.

I september 2018 intrÀffade ett historiskt maktskifte i Kiruna kommun nÀr Gunnar Selbergs Kirunacentern tillsammans med Moderaterna och SjukvÄrdspartiet bildade kommunledning. Det innebar att frÄgor i stadsomvandlingen som i det nÀrmast var avhandlade och bokförda blev politiska stridsfrÄgor igen. I huvudsak handlar det om att kommunledningen inte velat godkÀnna detaljplaner med hÀnvisning till att vad kommunledningen uppfattat som skÀlig ersÀttning inte garanterats. NÄgot som LKAB protesterat mot och menat vara utpressning och villkorande av myndighetsutövning. Samtalen parterna emellan bröt samman. Men har nu Äterupptagits.

– Jag tycker det Ă€r högst olyckligt och jag hoppas att vi kan hitta mer konstruktiva vĂ€gar fram nu sĂ„ att vi inte hamnar i situationer dĂ€r vi har finansiering och ekonomiska krav kopplade till myndighetsutövning, sĂ€ger Jan Moström.

– Det Ă€r dĂ€r vi haft de mer intensiva dialogerna, om man ska uttrycka sig sĂ„.
Moström understryker att LKAB inte kan köpa tillstÄnd och inte kommer att göra det heller.

– Planprocesserna Ă€r nĂ„got av det viktigare vi har att hantera i vĂ„rt samhĂ€lle. Och de Ă€r ganska tydligt reglerat hur de ska genomföras. 
KÀnns det som att det frÄngÄtts de avtal som redan Àr underskrivna, Gruvstadsparksavtalen?

– Jag kan bara konstatera att vi Ă€r dĂ€r och att jag tycker att det Ă€r olyckligt i sĂ„ mĂ„tt att vi Ă€r beroende av att det hĂ€r fungerar och att vĂ„ra miljövillkor Ă€r kopplade till detaljplaner. Vi Ă€r beroende av att de fattas vid rĂ€tt tidpunkt. Klar Ă€r att vi jobbar intensivt för att fĂ„ en konstruktiv dialog. Detta sk egentligen inte vara en frĂ„ga. Detaljplanerna ska behandlas utifrĂ„n de avtal och intentioner som finns, sĂ€ger Moström.
Han nÀmner sedan vad som stÄr i de ingÄngna avtalen.

– DĂ€r stĂ„r att Ă€r vi inte överens ska det avgöras i domstol.

Är det aktuellt?
– Det vill jag inte spekulera i. 

Men Àr det nÄgot ni pratar om?
– Jag har ingen kommentar till det. NĂ€r vi gör saker kan vi kommentera. Vad som Ă€r viktigt Ă€r att ha en konstruktiv dialog.

Har LKAB gÄtt med pÄ att förÀndra ersÀttningen pÄ nÄgot sÀtt under det gÄngna Äret?
– Nej. DĂ„ kommer vi inpĂ„ ett omrĂ„de som vi inte kan ge oss in pĂ„. Det Ă€r ingen skillnad att köpa en jĂ€garexamen för att fĂ„ vapenlicens som pĂ„ att köpa en detaljplaneĂ€ndring. 
LKAB:s uppfattning Àr att kommunen stÀller ett ovidkommande villkor för att detaljplanen ska godkÀnnas. Exempelvis ersÀttning för funktioner eller byggnader som inte ingÄr i just den detaljplan som ligger pÄ bordet. Moström menar att alla de frÄgorna som rör ersÀttning för stadsomvandlingen ska föras separat frÄn detaljplanefrÄgan.

– Det Ă€r lite synd att det blivit sĂ„ hĂ€r. Vi har ett tungt engagemang i kommunerna, Ă€r aktiva och har en stĂ€ndig dialog. Vi finansierar mycket, det gör vi.

Hur förs samtalen nu?
– Jag vill inte sĂ€ga annat Ă€n att vi har en dialog. NĂ€r vi har ett resultat frĂ„n den dialogen kommer vi presentera det.

Till sist: Framtiden. Coronavirusets fulla effekt pÄ samhÀllet Àr omöjlig att fastslÄ mitt under pÄgÄende skeenden. Moström Àr noga att poÀngtera det nÀr jag frÄgar om försprÄnget som byggts upp under goda tider 2019 redan Àtits upp i mars 2020.

– Jag hoppas att nĂ€r vi summerar det hĂ€r sĂ„ ska det vara sĂ„ lite pĂ„verkan som möjligt. Jag har inget bĂ€ttre svar. Man ska vara försiktig att utvĂ€rdera saker dĂ„ man Ă€r mitt inne i dem, endera Ă€r man för positiv eller för negativ beroende pĂ„ dagsform.
LKAB Àr ÀndÄ ett företag som mÄste försöka se in i en mycket grumlig spÄkula och försöka sia om framtiden.
Hur kommer LKAB att pÄverkas av effekterna av coronaviruset?

– Jag tror att vad som kommer att ha en enorm betydelse Ă€r hur samhĂ€llen pĂ„ en global nivĂ„ klarar att hĂ„lla samhĂ€llskritiska funktioner igĂ„ng. Dels offentliga samhĂ€llskritiska funktioner (exempelvis vĂ„rd, skola, politiska institutioner, reds. anm.) men lika viktiga Ă€r produktion och logistik. Hur fort kan vi fĂ„ de normala funktionerna att börja fungera igen?
De enorma finansiella rÀddningspaketen menar Moström gör att de finansiella effekterna kanske minskar, men inte försvinner helt.

– Men ett Ă€n större problem och en Ă€n större oro Ă€r hur snabbt det gĂ„r att fĂ„ alla internationella, globala logistikkedjor att börja fungera igen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!