Massor av tåg försenade och inställda – vd:n: "Frustrerande"

Vädret fortsätter att orsaka problem för tågtrafiken. "Snön och kylan har orsakat mycket skador – vi har också råkat ut för ovanligt många viltolyckor", säger Mats Gustafsson som är verkställande direktör för Norrtågs operatör Tågkompaniet.

Läget har förbättrats något de senaste dagarna. Men även under onsdagen fick ett flertal tåg ersättas med buss. Och Tågkompaniets verkställande direktör Mats Gustafsson vågar inte ge resenärerna något löfte. "Rätt vad det är så är det väl en älg eller renflock som kliver upp på spåret, och så har vi problem igen", säger han.

Läget har förbättrats något de senaste dagarna. Men även under onsdagen fick ett flertal tåg ersättas med buss. Och Tågkompaniets verkställande direktör Mats Gustafsson vågar inte ge resenärerna något löfte. "Rätt vad det är så är det väl en älg eller renflock som kliver upp på spåret, och så har vi problem igen", säger han.

Foto: Linda Wikström

Norrbotten2018-02-07 12:09

Norrtåg har haft stora problem under slutet av 2017 och början av 2018.

Under onsdagen fick 5.58-tåget mellan Kiruna och Luleå, 6.15-tåget mellan Luleå och Boden, 6.44-tåget mellan Boden och Umeå, 7.34-tåget mellan Umeå och Boden, och 13.40-tåget mellan Boden och Umeå ställas in.

I genomsnitt är det bara 70 procent av tågen som går.

– Och de flesta av de där 70 procenten är inte i tid. Vilket är bedrövligt. Jag förstår att det ställer till besvär för våra kunder, men vi gör allt vi kan för att lösa det. Alla tillgängliga resurser har satts in. Att vi sedan inte lyckats är förstås frustrerande, säger Mats Gustafsson.

Vad beror problemen på?

– På fordonstillgången, snön och kylan har orsakat mycket skador. Vi skulle behöva töväder så att snön slutar yra runt och fastna på tågen. Vi har också råkat ut för ovanligt många viltolyckor. Tidigare vintrar har vi i genomsnitt haft en i veckan. Men den här vintern har vi haft en per dag. På slutet har läget blivit lite bättre för varje dag som gått. Men rätt vad det är så är det väl en älg eller renflock som kliver upp på spåret, och så har vi problem igen.

Men det är inte bara i Norrbotten man har problem och han är kritisk mot Trafikverket.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt att sträckan mellan Umeå och Sundsvall var stängd i fem dagar. Det pratades om exceptionella väderförhållanden. Det var ju inte direkt något katastrofväder, och E4:an behövde inte stängas. Nog borde det finnas en så pass god beredskap att man kan förhindra det från att hända. Lite snö får man väl ändå räkna med att det kommer i Norrland, säger Mats Gustafsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om