Mattias Karlssons oro över järnvägsövergångar

Efter den senaste dödsolyckan kräver nu riksdagsmannen Mattias Karlsson att Trafikverket arbetar snabbare med frågan.

Mattias Karlsson kräver att Trafikverket arbetar snabbare med frågan om säkra trafikövergångar.

Mattias Karlsson kräver att Trafikverket arbetar snabbare med frågan om säkra trafikövergångar.

Foto: Jonas Andersson

Luleå kommun2019-10-17 20:04

Dödsolyckan inträffade den 29 september. Ett tåg kolliderade med en personbil på den obevakade Granbergsövergången och två personer dog. 

Luleåpolitikern och riksdagsmannen Mattias Karlsson (M) har ställt en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth om vilka åtgärder regeringen kommer vidta för att säkerställa tryggheten vid obevakade järnvägsövergångar.

– Frågan kom upp med anledning av den senaste dödsolyckan där två personer förolyckades. Trafikverket ska fram till 2029 försöka arbeta bort de allra värsta övergångarna. Jag tycker det finns anledning att regeringen och infrastrukturministern tydligare markerar att Trafikverket måste arbeta fortare med frågan, säger Mattias Karlsson.

Tre miljarder kronor är avsatta för åtgärder för att förebygga personpåkörningar i spår, plankorsningar och stationer samt för att höja säkerheten i korsningar.

Den senaste dödsolyckan inträffade mellan Gransjö och Sandsträsk på en järnvägsövergång som saknade både bommar och ljussignal.

Bilister och cyklister riskerar att korsa väg med tåg på många platser i Norrbotten. Bara 25 av 83 övergångar med aktiv tågtrafik har bommar, enligt Trafikverkets data. Av övriga 58 har 24 bom över halva vägen. Tre är utrustade med ljus- och ljudsignal.

Mattias Karlsson säger att ett bomsystem kostar minst fyra miljoner kronor men att det finns många åtgärder som kan göras för att öka säkerheten kring spåren som inte är lika dyra. Minska hastigheten och röja sly vid övergången så att tåget upptäcks tidigare är två exempel.

– Pengarna som är avsatta räcker inte till alla övergångar men det finns billigare lösningar. Det finns mycket man kan göra utan att investera i dyra bommar, men på de allra farligaste ställen bör man titta på en sådan lösning., säger Mattias Karlsson.

I sin fråga till Tomas Eneroth skriver Mattias Karlsson: "Före denna dödsolycka hade 15 personer i år mist livet vid olyckor på några av de runt 3 500 obevakade järnvägsövergångarna i Sverige. Trafikverket uppger även att det är det största antalet på tio år. Enligt Trafikverkets lista med alla plankorsningar där tåg och trafikanter möts på samma plan finns det 230 helt oskyddade järnvägsövergångar i Norrbotten. Många av dessa järnvägsövergångar är rena dödsfällor."

Järnvägsövergången saknar bommar, ljus- och ljudsignal och kryssmärke.
Järnvägsövergången saknar bommar, ljus- och ljudsignal och kryssmärke.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!