Konferensen heter "Konst i mörka tider: om villkoren för samling, tanke och handling".

– Den handlar om den antifascistiska organiseringen inom konstfältet. Vi vill samla erfarenhet och kunskap om olika situationer i Europa men också skapa vänskap och nätverk mellan olika konstorganisationer, konstnärer och individer, berättar Asrin Haidari, en av Luleåbiennalens konstnärliga ledare.

På programmet står lägesrapporter av inbjudna gäster och presentationer av vad det ur ett konstnärligt och filosofiskt perspektiv innebär att arbeta inom konstfältet i en framväxande mörk tid. Helgen avslutas med en fördjupning i folkfronternas historia under 1930- och 40-talen för att se om det går att göra någon koppling till idag, berättar hon.

Hon och Emily Fahlén, som tidigare har arbetat tillsammans i Tensta konsthall, och Thomas Hämén med rötterna i Luleå, sökte och fick tjänsterna som konstnärliga ledare för Luleåbiennalen när de utlystes av Konstfrämjandet. Nu ser de med glädje tillbaka på ett års intensivt arbete.

– Alla personer som vi har träffat, alla organisationer vi har samarbetat med, alla samtal och möten som biennalen har genererat har varit helt fantastiska för oss, säger Emily Fahlén.

De hade ambitionen att utgå från redan existerande konst- och kulturinitiativ i Norrbotten för att inte behöva "uppfinna hjulet på nytt". De har också velat sprida biennalen utanför Luleå. De känner att de har lyckats.

Sedan invigningen i november har det varit aktiviteter och utställningar i Konsthallen i Luleå, Galleri Syster, Norrbottens museum, Mjölkuddsberget, Rödbergsfortet, Havremagasinet, Ájtte - Svenskt fjäll- och samemuseum och hos Kiruna konstgille.

Budgeten har legat på ungefär fyra miljoner kronor, pengar som satsats av Luleå kommun, Region Norrbotten, Statens kulturråd och Svenska postkodstiftelsen.

Nästan 40 konstnärer och därutöver tekniker, producenter, konstnärliga ledare med flera har arbetat tillsammans med organisationer och institutioner i länet.

– Vi är överlyckliga över hur biennalen har mottagits, säger Emily Fahlén.

– Det har varit jättemycket folk och vi har fått många fina kommentarer, säger Asrin Haidari.

Biennalen återkommer om två år.