En av tonsättarföreningens jubileumsaktiviteter är en turné med nyskriven konstmusik. Musikerna i ensemblen, som kommer hålla konsert på sju orter i landet, har handplockats av Riksförbundet arrangörer av nutida konstmusik.

– Istället för en redan etablerad ensemble, valde man att sätta ihop ett slags supergrupp av tre män och tre kvinnor, som representerar olika delar av den nutida musikscenen i Sverige. Ensemblen är så sprillans ny så onsdagens konsert blir deras andra någonsin, berättar Anders Lundkvist från den lokala konstmusikföreningen Kluster som arrangerar turnéstoppet i Luleå.

Luleå är den nordligaste orten de kommer till, så det blir ett unikt tillfälle att höra gruppen, understryker han.

Artikelbild

| Anders Lundkvist, föreningen Kluster, arrangerar konserten med den nybildade ensemblen GAHLMM i Kulturens hus.

Namnet på ensemblen är en förkortning av medlemmarnas förnamn. De som ingår är George Kentros, violin, Anna Svensdotter, flöjter, Henrik Olsson, slagverk och live-elektronik, Lisa Ullén, piano, Mattias Petersson, live-elektronik samt My Hellgren, cello. Dessa ska framföra en nyskriven repertoar med stycken skrivna av svenska tonsättare.

– Några av medlemmarna i ensemblen är lite mer inne på den komponerade kammarmusiken, några sysslar med improvisation och någon ägnar sig mycket åt elektronikmusik. De kommer att visa på bredden inom den nutida konstmusiken, säger Anders Lundkvist.

Sju verk ska framföras av kompositörerna Marta Forsberg, Dror Feiler, Fredrik Gran, Ida Lundén, Mirjam Tally och Mattias Petersen plus att Lisa Ullén och Henrik Olsson ska improvisera ett stycke.

Blir det atonalt eller kommer man kunna höra några melodier, tror du?

– Det blir nog både och. Jag kan känna när en sådan fråga dyker upp att det speglar litegrann synen på nutida musik – att det ofta förknippas med något atonalt och eventuellt svårbegripligt. Mitt råd är att komma dit med öppna sinnen, så tror jag det är mycket möjligt att en del fördomar infrias, andra inte.

Han tycker själv att det är en stor fördel att få uppleva konstmusik live.

– Mycket av upplevelsen ligger i ljudbilden, annorlunda speltekniker och ett väldigt subtilt samspel mellan musikerna. Det har nästan en performativ effekt. I den här gruppen har vi till exempel Henrik Olsson som är slagverkare, och den som förväntar sig ett vanligt trum-set blir nog förvånad – det är många olika objekt han spelar på.