Brittiska Daphne Oram komponerade inte bara nÄgra av de första styckena elektronisk musik. Hon skapade ett av vÀrldens första elektroniska musikinstrument: Oramics, en kompositionsmaskin dÀr ritade ljudvÄgor blir till ljud.
ĂndĂ„ har hon â fram tills för 10 Ă„r sedan â varit ett nĂ€stan okĂ€nt namn.
â Som nation borde vi vara stolta över henne och vad hon uppnĂ„tt. Hon Ă€r en av de frĂ€msta pionjĂ€rerna inom den elektroniska musiken, sĂ€ger Mick Grierson, grundare av stiftelsen som upprĂ€ttat ett arkiv med Orams verk â The Goldsmiths Daphne Oram Archive i London.
Som artonĂ„ring, Ă„r 1942, fick Daphne Oram jobb som ljudtekniker pĂ„ BBC. PĂ„ kvĂ€llar och nĂ€tter nĂ€r alla andra gĂ„tt hem samlade hon ihop utrustning frĂ„n olika rum och klippte, klistrade och mixtrade med kassettband. Lade pĂ„ ekon, drog ner tempot, förvrĂ€ngde â och skapade musik med helt nya, ofta abstrakta och mörka, ljud.
Inspirerad av experimentella elektroniska musikstudior runt om i Europa försökte hon övertyga BBC om att fÄ bygga upp nÄgot liknande. De var tveksamma men sÄ till slut, Är 1958, grundade Oram, tillsammans med Desmond Briscoe, ikoniska BBC Radiophonic workshop. Med syfte att producera innovativ musik och nya ljudeffekter till bolagets olika produktioner.
Det var till exempel dĂ€r Delia Derbyshire, Ă€ven kallad âThe Sculptress of Soundâ, gjorde ljudeffekter och titelmusiken till tv-serien âDoctor Whoâ.
â Orams banbrytande tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt blev snabbt standardmetoder som anvĂ€ndes av alla kompositörer som arbetade i Radiophonic workshop under hela 60-talet, sĂ€ger Mike Grierson.
Men Oram ville mer. Hon vill fortsĂ€tta utforska och utveckla den elektroniska musiken. NĂ„got som inte ens kallades för musik pĂ„ BBC i rĂ€dslan för att irritera den âriktigaâ musikavdelningen. Frustrerad och motarbetad sade hon upp sig.
âDe ville ha det jag gjorde. Men de ville inte ha migâ, ska hon senare ha sagt.
I ett hus i Kent vĂ€xte istĂ€llet en avancerad studio fram â det var hĂ€r Daphne Orams omtalade âOramicsâ fĂ€rdigstĂ€lldes, med en av de tidigaste metoderna för att Ă„terskapa eller nyskapa ljud â signumet för elektronisk musik.
Trots hennes nytÀnkande och banbrytande livsverk och rykten om att The Who och The Beatles gÀstat hennes studio, Àr det inte förrÀn efter hennes död (2003) som hon börjat fÄ ett erkÀnnande.
â De senaste tio Ă„ren har varit vĂ€ldigt kĂ€nslomĂ€ssiga, intresset för hennes arbete har ökat nĂ„got oerhört, sĂ€ger Mike Grierson. (TT)