Möt elektroniska musikens gudmoder

I skuggan av andra gjorde hon storverk som aldrig riktigt fick det erkÀnnande de förtjÀnade eller som glömts bort. Möt musikpionjÀren Daphne Oram.

Daphne Orams ritade ljudvÄgor som stÀllts ut pÄ The Science Museum i London.

Daphne Orams ritade ljudvÄgor som stÀllts ut pÄ The Science Museum i London.

Foto: Department of Music, Goldsmiths, University of London

Musik2017-07-06 06:00

Brittiska Daphne Oram komponerade inte bara nÄgra av de första styckena elektronisk musik. Hon skapade ett av vÀrldens första elektroniska musikinstrument: Oramics, en kompositionsmaskin dÀr ritade ljudvÄgor blir till ljud.

ÄndĂ„ har hon – fram tills för 10 Ă„r sedan – varit ett nĂ€stan okĂ€nt namn.

– Som nation borde vi vara stolta över henne och vad hon uppnĂ„tt. Hon Ă€r en av de frĂ€msta pionjĂ€rerna inom den elektroniska musiken, sĂ€ger Mick Grierson, grundare av stiftelsen som upprĂ€ttat ett arkiv med Orams verk – The Goldsmiths Daphne Oram Archive i London.

Som artonĂ„ring, Ă„r 1942, fick Daphne Oram jobb som ljudtekniker pĂ„ BBC. PĂ„ kvĂ€llar och nĂ€tter nĂ€r alla andra gĂ„tt hem samlade hon ihop utrustning frĂ„n olika rum och klippte, klistrade och mixtrade med kassettband. Lade pĂ„ ekon, drog ner tempot, förvrĂ€ngde – och skapade musik med helt nya, ofta abstrakta och mörka, ljud.

Inspirerad av experimentella elektroniska musikstudior runt om i Europa försökte hon övertyga BBC om att fÄ bygga upp nÄgot liknande. De var tveksamma men sÄ till slut, Är 1958, grundade Oram, tillsammans med Desmond Briscoe, ikoniska BBC Radiophonic workshop. Med syfte att producera innovativ musik och nya ljudeffekter till bolagets olika produktioner.

Det var till exempel dĂ€r Delia Derbyshire, Ă€ven kallad ”The Sculptress of Sound”, gjorde ljudeffekter och titelmusiken till tv-serien ”Doctor Who”.

– Orams banbrytande tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt blev snabbt standardmetoder som anvĂ€ndes av alla kompositörer som arbetade i Radiophonic workshop under hela 60-talet, sĂ€ger Mike Grierson.

Men Oram ville mer. Hon vill fortsĂ€tta utforska och utveckla den elektroniska musiken. NĂ„got som inte ens kallades för musik pĂ„ BBC i rĂ€dslan för att irritera den ”riktiga” musikavdelningen. Frustrerad och motarbetad sade hon upp sig.

”De ville ha det jag gjorde. Men de ville inte ha mig”, ska hon senare ha sagt.

I ett hus i Kent vĂ€xte istĂ€llet en avancerad studio fram – det var hĂ€r Daphne Orams omtalade ”Oramics” fĂ€rdigstĂ€lldes, med en av de tidigaste metoderna för att Ă„terskapa eller nyskapa ljud – signumet för elektronisk musik.

Trots hennes nytÀnkande och banbrytande livsverk och rykten om att The Who och The Beatles gÀstat hennes studio, Àr det inte förrÀn efter hennes död (2003) som hon börjat fÄ ett erkÀnnande.

– De senaste tio Ă„ren har varit vĂ€ldigt kĂ€nslomĂ€ssiga, intresset för hennes arbete har ökat nĂ„got oerhört, sĂ€ger Mike Grierson. (TT)

Daphne Oram

Levde: Född 1925 i Devizes i England. Död i Maidstone 2003.

KarriĂ€r: 1942 tackar hon nej till en plats pĂ„ Royal College of Music för att börja jobba pĂ„ BBC. 1959 sĂ€ger hon upp sig och startar en egen studio och fĂ€rdigstĂ€llde dĂ€r sin Oramics. Hon skrev Ă€ven musik till film, teater och balett och gjorde reklamjinglar. SlĂ€pper albumet ”Electronic Sound Patterns” 1962.

ÅterupptĂ€ckten av Oram:

2005 börjar Mick Grearson arbetet med att upprÀtta ett arkiv, i samverkan med konstskolan Goldsmiths University of London.

2007 slĂ€pps dubbelskivan ”Oramics” med Orams samlade verk.

2011 stÀlls Oramics-maskinen ut pÄ The Science Museum i London. De slÀpper Àven en app dÀr man sjÀlv kan testa att spela pÄ en Oramics.

2015 sĂ€tter den svenska dansaren Anna Westberg upp förestĂ€llningen ”Elektrakomplexet” med utgĂ„ngspunkt i kompositioner av kvinnliga pionjĂ€rer som Daphne Oram. ”En dam i drĂ€kt med vĂ€lsprayat hĂ„r som missionerar om sinustoner? Daphne Oram var fullkomligt unik”, sĂ€ger Anna Westberg till TT.

2016 sĂ€tts, det tidigare aldrig spelade verket, ”Still Point” upp av London Contemporary Orchestra tillsammans med Shiva Feshareki, dj och kompositör. Samma Ă„r ger Oram-stiftelsen ut Orams bok ”An individual note – of music sound and electronics” (1972) pĂ„ nytt – och blir slutsĂ„ld.

2017 Ă€r det premiĂ€r för teaterförestĂ€llningen ”Daphne Oram’s wonderful world of sound” i Glasgow.

Tips: Lyssna pĂ„ albumet ”Private dreams and public nightmares” – Andrea Parker och Daz Quayle tolkar och mixar ljud frĂ„n Daphne Orams abstrakta arkiv och skapar nya tongĂ„ngar. Guldkorn: lĂ„ten ”Frightened of myself”

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om