Godis som ser ut som plast och som kan vara plastliknande när vi köper det.

Dessutom har den otäcka häxan i sagan, med långnäsa, vårtor och knarr på rösten, iklätts kitchig långklänning samt ett överdåd av smycken och hennes läppar, tuttar och rumpa har antagit oroväckande proportioner i jakten på ungdom.

Det är alltså samtiden, vårt omättliga frosseri och begär i konsumtionssamhället, som knackar på dörren till den gamla folksagan om Hans och Greta som i operaversion premiärvisades i München 1893.

Artikelbild

| Rollkaraktärerna Hans (Elisabet Leyser) och Greta (Linnea Sjösvärd) i sitt hem byggt av PET-flaskor. En scenografin som Umeåborna hjälpte till att skapa genom att bidra med flaskor.

Skickligt belyser Norrlandsoperan det faktum att vi lever i en otålig tid fylld av självupptagenhet och förflackning. Och det är förstås angeläget.

Men denna sagoopera är även otroligt vacker. En spännande värld breder ut sig i den magiska skogen med effektfull, funktionell scenografi och kostym signerad Annsofi Nyberg som även nyligen gjort kostymer till ”Mamma Mia the party” i London.

I skogen får Hans och Greta tröst och hopp bland snälla figurer som dansande, bokläsande trollsländor. Den skönsjungande gryningsfen och sömnmalen görs av Johanna Wallroth. Som i våras fick första pris i Mirjam Helin tävlingen, en av Europas största sångtävlingar.

Susanna Levonen, Norrlandsoperans enda tillsvidareanställda sångare, gör ett starkt porträtt av den obehagliga häxan. Ytterligare två sångare med rötter i Umeå är Åsa Jäger i rollen som mamman och Anton Eriksson som pappan. Greta görs av Linnea Sjösvärd och Hans av Elisabeth Leyser, båda starka debutanter.

Artikelbild

| Hans (Elisabet Leyser) är tillfångatagen i operasagan Hans och Greta där konsumtionssamhället ifrågasätts.

Imponerande är regissören Stina Anckers förmåga att med lätthet utnyttja hela scenen, ge Norrlandsoperans barnkör, 22 personer i åldrarna 10-18 år, en framträdande och fungerande roll i berättelsen och framkalla trovärdiga känslor som glädje, skräck, spänning.

Dessutom dansar alla medverkande någon gång på scenen med stor insikt i kroppspråket, signerat koreografen Anna Holter.

Den romantiska Wagnerinspirerade musiken fylld av enkla melodier är både lättsam och nynningsbar.

Som helhet är Norrlandsoperans Hans och Greta en riktig fullträff.

En alldeles utmärkt första opera att besöka för dem som fyllt 7 år.