När ska vi slippa sexistisk reklam?

Norrbottens län2015-02-24 06:38
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jaha, då var det dags igen. Vi vanliga kvinnor ska lockas till konsumtion med hjälp av nakenreklam, som påstås visa upp "naturliga starka kvinnor". Med hår på snippan, till och med. Ja, för så vanliga, naturliga och äkta är kvinnorna i reklamen för ett välkänt svenskt skoföretag, som har hyllats inte bara för sin design utan också för sin miljöhänsyn och kvalitet. Ett företag som satte träskorna på modekartan och har hyllats i Sverige och på många andra håll i världen. Ändå behövdes tydligen lite uppseendeväckande reklam. Något som skulle sticka ut och väcka intresse och kanske rentav debatt. Om målet var det sistnämnda var ju greppet i sig helt lysande. Reklamen är nu borta från företagets hemsida, men under de få dagar som den fanns där har den säkert inneburit klickrekord. Fyra nakna kvinnor iförda träskor är knappast chockerande för någon i dagens översexualiserade samhälle, men oavsett syfte känns det omodernt och rentav tragiskt att än en gång försöka öka på försäljningen med nakna kvinnokroppar. Föreställ er det omvända, män som används i reklam för herrskor. I bara mässingen, som Gud eller snarare deras föräldrar har skapat dem. Nej, naturligtvis är det ingen reklambyrå som lanserar den idén. Nu är jag av åsikten att varken män eller kvinnor ska objektifieras på det sättet, men det dräller knappast av avklädda män i reklamkampanjerna.

För några månader sedan gjorde jag ett jobb om ätstörningar. Jag och min kollega Ulrika Vallgårda tog del av statistik som bland annat visar att ungefär 100.000 svenskar lider av en ätstörning som går att diagnosticera. Därtill kommer säkerligen ett stort mörkertal, då lång ifrån alla som är drabbade faktiskt söker vård. En svensk studie från 2011 visade att var femte sjuåring vill bli smalare. En annan studie visade att 80 procent av alla 15-åringar är missnöjda med sina kroppar. Och nu, 2015, görs en reklamkampanj för skor med nakna kvinnor. Vadå, var det inte helt vanliga, naturliga kvinnokroppar i den reklamen, undrar kanske någon. Ja, så löd budskapet. Men jag vet inte vad som skiljer de kvinnokropparna från tidigare reklamkampanjer på samma tema. Det var idel platta magar och utåtstående bröst, inga synliga bristningar eller valkar.

Jag säger inte att det är reklam och ouppnåeliga ideal i mediaflödet som är den allenarådande förklaringen till att människor får ätstörningar eller att unga börjar betrakta sina kroppar med förakt. Men självklart påverkas vi av det vi ser.

Jag känner ångest inför att framförallt min dotter ska växa upp i ett samhälle där utseendet betyder allt och där retuscherad perfektion marknadsförs som något slags idealbild. Jag vill att hon ska få fortsätta älska sig själv lika mycket som hon gör nu, när hon kommer springande med sin lilla runda mage i vädret, klappar på den och lyckligt utbrister: "Titta, min mage är jättestor!". Och jag hoppas att det aktuella träskoföretaget väljer ett annat spår till nästa reklamkampanj. Varför inte en fet träsko rakt i röven på utseendehetsen?