Båtar sugs fast i LKAB-hamn

Ny teknik ska göra det möjligt att slippa den konventionella förtöjningen av malmbåtarna i Narvik. Den nya kajen ska nämligen använda vakuum.

Suger. Malmhamnen i Narvik byggs ut och får en ny kaj som suger fast de stora malmbåtarna med vakuum för att på så sätt slippa den konventionella förtöjningen med trossar och linor.

Suger. Malmhamnen i Narvik byggs ut och får en ny kaj som suger fast de stora malmbåtarna med vakuum för att på så sätt slippa den konventionella förtöjningen med trossar och linor.

Foto: LKAB

Narvik2015-05-11 16:15

LKAB investerar i företagets malmhamn i Narvik och bland annat byggs en ny kaj för lastning av malmprodukter. Till hösten anländer den nya skeppslastaren men redan nu finns själva kajen på plats. Där testas för tillfället ny teknologi för att förtöja malmbåtarna genom att använda vakuum istället för de konventionella trossarna. I praktiken handlar det om att båtarna sugs fast mot kajen.

– Det är under uppbyggnad nu och där har vi ett förtöjningssystem som använder vakuum för att fästa båten. Fördelen är att det bara tar några sekunder att säkra båten efter det att bogserbåten har bogserat den till kajen, säger Jacob Steinmo, vd för LKAB Norge.

Systemet innebär att hela arbetet med förtöjning av båtar och själva lastningen i sig blir effektivare. Vakuumförtöjningen ska klara av båtar på upp till 250.000 ton och det är sällan som båtar större än så lägger till i LKAB:s malmhamn.

– Det är ett system som fungerar och vi är inte de första som tar det i bruk. Det här är förstås nytt för oss och det ska effektivisera driften, säger Jacob Steinmo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om