I oktober 2010 kom 50.000-tonnaren Lalis på drift i hamnbassängen på grund av stark vind. Fartyget drev mot LKAB:s malmkaj och den 180.000 ton tunga Beaufiks som var under lastning.
Skaderisken var enorm, både med tanke på föroreningar i hamnen och driftstopp för LKAB. Men katastrofen kunde avvärjas och endast mindre skador uppstod.
Småbåtshamnen hotades
I mars året efter slet sig 180.000-tonnaren Cape Unity från ankringsplatsen i hamnen. Under några minuter drev båten mot småbåtshamnen i Ankenesområdet. Först nära land fick kaptenen kontroll över fartyget igen.
Nya regler
Prognoserna för malmutskeppningen ökar närmaste åren, konstaterar Øistein Kaarbǿ, maritim chef vid Narviks hamn.
– Vi önskar klargöra och tydliggöra hur malmbåtarna ska uppträda i vårt område. Om rutinerna följs är det tryggt att ha 180.000-tonnare för ankar "mitt i centrum", säger han till Fremover.
Ett nytt regelsystem införs där exempelvis maskineriet ska kunna startas omgående vid vissa vindförhållanden.