LKAB:s informationsdirektör Frank Hojem beklagar att förhandlingarna fick avbrytas och att det gick så långt att en strejk bröt ut natten mot torsdagen.
Malmlagret i Narvik ska vara välfyllt och även om LKAB inte tror att leveranserna påverkas kortsiktigt så innebär en längre strejk att det kan bli fråga om allvarliga följder.
– Det är en tuff marknad och vi är inte betjänt av det här. Den här strejken gynnar ingen, var sig lokförarna i Narvik eller LKAB, säger Frank Hojem, informationsdirektör på LKAB.
Nu ska LKAB se över om det går att styra om så att en del av leveranserna kan gå via hamnen i Luleå istället för Narvik eftersom den svenska trafiken är igång.
Uppgifter från flera olika håll gör dock gällande att alla tåg står stilla på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik. Orsaken är att det är norska lokförare som sköter tömningen av malmvagnarna på plats i Narvik. Dessa uppgifter har dock i nuläget inte kunnat bekräftas av LKAB.
Konfliktens grund ligger i att Lokomotivmannsforbundet kräver att bemanningen ska fördelas jämnt mellan svenska och norska lokförare, precis så som det har sett ut de senaste 20 åren. Men LKAB vill inte föra in bemanningsfrågan i den pågående löneförhandlingen.
– Vi menar att det strider både mot gällande praxis på den svenska och norska marknaden men också mot den viktiga principfrågan att det måste vara LKAB:s rätt att leda och organisera arbetet, säger Hojem.
Men att strejken är kännbar för LKAB råder det inga tvivel om. Enligt Frank Hojem kan arbetsplatserna i Narvik hotas.
– Det är allvarligt för LKAB om det blir långvarigt. Det hotar också arbetsplatserna i Narvik, det är uppenbart, säger Frank Hojem.
Är inte strejken ett sätt att visa att man vill behålla jobben i Narvik?
– Så tror jag att det är men jag tror att det får helt motsatt effekt. Den här typen av konflikter hotar jobben i Narvik.
På vilket sätt?
– Det är en tuff marknad och vi får problem i vår produktion. Det är ett ansvar som även fackförbunden bär. I det här fallet har Lokomotivförbundet att ta ansvar för att LKAB kan leverera och att LKAB kan vara konkurrenskraftiga och lönsamma.
Skulle det kunna innebära att man minskar ned på bemanningen i Narvik?
– Ja, vi får se vart vi kommer. Jag vill inte gå in på det nu.