Eftersom det är de norska lokförarna som tar hand om lossningen av malmtågen på terminalen i Narvik så stod all trafik helt still under torsdagen. På fredag tog LKAB Malmtrafik svensk personal för att sköta deras arbete och nu misstänker Lokomotivmannsförbundet att det handlar om strejkbryteri.
LKAB menar däremot att de inte bryter mot några regler eftersom norska LKAB Malmtrafik A/S är ett dotterbolag till svenska LKAB Malmtrafik AB och därför kan ses som en underentreprenör i lagens mening.
– Vi gör precis enligt regelverket och det är också därför vi väljer att bara köra den svenska andelen av tågen, säger Anders Björnström, vd för LKAB Malmtrafik och fortsätter:
– De är i princip att betrakta som en underentreprenör och då kan man göra så här så det är inget strejkbryteri över huvud taget. Även om motparten anser det.
Anders Björnström uppger att man har stöd i regelverket via en prejudicerande dom i Norge.
En fortsatt strejk är allvarlig för LKAB och trots att de idag har välfyllda lager och kan köra malmtrafiken på halvfart så vill de få ett snabbt slut på konflikten.
– Vi hoppas verkligen att vi kommer till förhandlnigsbordet med facket och kan diskutera saken vidare. Det är vår förhoppning att det inte ska bli något långvarigt. Det är inte bra för LKAB men det är heller inte bra för Narvik. Skulle vi tappa en kund så är det katastrof, det får bara inte inträffa, säger Anders Björnström.