Tågstoppen i Norge blir kvar

Norrmännen kan vara lugna. SJ drar inte in tågstoppen på Malmbanans norska sida. -  Synd att de inte kontaktade mig innan de gick till samferdseldepartementet, säger Björn Nilsson, chef för SJ Norrlandståg.

TÅGSTOPPEN I NORGE BLIR KVAR. SJ drar inte in tågstoppen på Malmbanans norska sida, lovar Björn Nilsson, chef för SJ Norrlandståg.

TÅGSTOPPEN I NORGE BLIR KVAR. SJ drar inte in tågstoppen på Malmbanans norska sida, lovar Björn Nilsson, chef för SJ Norrlandståg.

Foto: Berndt Dimeus

NARVIK2008-09-02 06:00
Det har stormat på norska sidan av Malmbanan sista veckorna. Anledningen var Banverkets utkast för tågplan gällande 2009, baserade på specifikationer från operatören SJ. I den kunde utläsas att direkttågen Narvik-Stockholm och i motsatt riktning inte skulle stanna i turistknutpunkten Katterat på norska sidan. Inga persontåg alls var planerade att stoppa i Björnfjell, stationen närmast gränsen, liksom i Haugfjell för lokaltåget Karven i östgående riktning.Allmän nedrustning
Järnvägsrådgivaren Bjørn Kanstad skrev ett indignerat brev till Narviks kommun i ärendet. Han fruktade att åtgärderna var ett led i en allmän nedrustning av SJ för persontrafiken på norska sidan.8.000 resenärer per år nyttjar stationen i Katterat. Hela området är ett eldorado för norska och även svenska fjällturismen, delvis inte åtkomligt på annat sätt än med tåg.-  Narvik måste se upp så att det inte blir tvärstopp för tåg som förbindelse till fjällvärlden på norska sidan, sade Bjørn Kanstad till Fremover härförleden.Och detta tog skruv. En lokal politiker engagerade sig och kontakt togs med partirepresentant i stortinget. Frågetecken uppstod om inte indragning av stoppen var emot avtalet som SJ har med norska staten.Ministern inblandad
Saken hamnade slutligen på samferdselminister Liv Signe Navarsetes bord. Utredning gjordes och ministern förklarade i förra veckan att eventuella ändringar i trafiken måste godkännas av departementet.Under debatten var Björn Nilsson ovetande om upprördheten på norska sidan. -  Synd att de inte kontaktade mig innan de gick till samferdseldepartementet, säger han till Kuriren. Jag fick en signal i saken från departementet via Rikstrafiken, men sade att vi inte hade tänkt att ta bort några stopp.Hela den upprörda affären bottnar troligen i att man från norsk sida sett ett första förslag i Banverkets tidtabeller gällande uppehållen. Och möjligen misstolkat detta.-  Men vi bibehåller dagens stopp, försäkrar Björn Nilsson. Enda förändringar blir att vi gör behovsuppehåll, alltså att vi stannar för av- och påstigande. Annars rullar vi sakta förbi. För resenärerna blir det ingen skillnad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!