Det är polisen som har ansvar för telefonerna som finns i stugor, leder och vindskydd. Det finns 40 nödtelefoner i Norrbotten, 15 i Västerbotten och 45 i Jämtland. Kritik har riktats mot polisen att samtalen inte besvaras och att alla operatörer inte har kompetens att svara på nödropen samt att det försämrats sedan regionledningscentralen i Umeå tog över.
– Ett samtal från en hjälptelefon kommer in som vanligt anrop och kan besvaras av en ledig operatör. Alla har kompetens via sin utbildning. Det äldre system som används och behövs för att kunna svara på anrop finns vid varannan operatörsplats, säger Börje Öhman, presstalesman vid polisen. Han menar att det faktum att larmsamtalen kommer in till Umeå inte påverkar funktionen.
– Det är samma utrustning som tidigare som använts och samma system för att ta emot samtalen, säger han.
Per-Olov Wikberg, samordnare på Fjällsäkerhetsrådet vid Naturvårdsverket pekar på hur allvarligt det är om människor inte får hjälpen då det behövs.
– Telefonen fungerar ju som så att man kopplas direkt till SOS alarm när man lyfter på luren. Det har varit problem i Dalarna och Jämtland men jag har inte hört något om Norrbotten, säger han.
Ett dataprogram kontrollerar systemet varje dygn och redovisar då man inte får kontakt med respektive hjälptelefon.
– Vi har genomfört kontroller i systemet men noteringar i ett särskilt loggsystem har brustit. Vid dagens kontroll indikerar systemet att samtliga hjälptelefoner fungerar, säger Börje Öhman.
Han påpekar att polismyndigheten i region Nord kommer att genomföra en inventering och kontroll av nödtelefonerna trots att kontrollprogrammet signalerar full funktion.
– Får vi kännedom om utrustning som är trasig eller felande så byter vi naturligtvis ut den så snart som möjligt.