Lars Olovson är projektledare för Stora Nolia och säger att det kommer att finnas cirka 500 montrar på området och ger en uppskattning på 800 företag som ställer ut sina produkter. Stora Nolia behåller sin ställning som en av Sveriges största mässor och utställarna fyller området till bristningsgränsen.
– I dag finns i princip ingen plats ledig. Det står till och med folk på kö för att få ställa ut. Det känns jättekul, säger han.
Nolia AB vill gå från ett bra företag till ett modernt, bra företag, säger Tommy Abrahamsson som är vd för Nolia AB. Han säger att direkt som mässan stängde i Umeå förra året var en fjärdedel av platserna redan bokade för årets upplaga av mässan.
– När man tänker besöksnäring så tänker man inte ofta på oss, man tänker mer på turister. Men om man ser på befolkningstätheten här och jämför med en motsvarande mässa i Stockholm så skulle den ha 1,5 miljoner besökare. Vi gör det här för att utveckla regionen och vi gör det jävligt bra, säger han.
Årets mässa bjuder på några nya inslag. Det största kallas Lilla Nolia, som är en satsning på de minsta besökarna och deras föräldrar. På Lilla Nolia finns barnpassning och barnaktiviteter som ansiktsmålning, ridning och en jedi-skola där man får lära sig fäktas som hjältarna från Star Wars. Det stora dragplåstret för Lilla Nolia är Tobbe Trollkarl. Men mässan är också uppdelad på ett annorlunda sätt i år.
– Tidigare har vi haft olika temadagar nio dagar i sträck. Det kan ju vara förvirrande, så i år har vi tre teman. Först det goda livet. Sedan det aktiva livet. Och sedan augustifest och barnens dag, säger Helene Ljungstedt som är programansvarig.