Allianser ska bli påtryckningsmedel för utbyggnad av järnvägsnätet

Nordnorgebanan. Inte byggd.Norrbotniabanan. Blir av?– Skapa järnvägsallianser på Nordkalotten. Tillsammans kan vi trycka på, anser Gunnar Kajander, svensk-norsk järnvägsivrare och lobbyist.

Foto: Håkan Zerpe
EN VANLIG SYN. Dagens järnvägstrafik till Nordnorge går via Boden. Gunnar Kajander tror att en Nordnorgebana från Bodö mot Tromsö kan bli verklighet, men även andra utbyggnader. Samordnade nordliga påtryckningar i Sverige, Norge och Finland kan bidra till det.

Foto: Håkan Zerpe EN VANLIG SYN. Dagens järnvägstrafik till Nordnorge går via Boden. Gunnar Kajander tror att en Nordnorgebana från Bodö mot Tromsö kan bli verklighet, men även andra utbyggnader. Samordnade nordliga påtryckningar i Sverige, Norge och Finland kan bidra till det.

Foto: Håkan Zerpe

Nordkalotten2013-12-29 16:31

Gunnar Kajander bor i Boden, men har rötterna i Narvik. Han har en fot i Svenska Järnvägssällskapet, en annan i systerorganisationen For Jernbane.

Båda kan betecknas som påtryckningsgrupper i respektive land.

Sverige och Norge har stora likheter gällande järnvägsplaner och utbyggnader, anser han. Merparten av infrastrukturpengarna hamnar i södra delarna.

Oviss

I Sverige byggdes Botniabanan till Umeå. Men fortsättningen längs kusten är oviss.

För Norges del nådde Nordlandsbanan till Fauske och Bodö några mil österut 1962, ungefär i höjd med Gällivare.

Därefter har det varit mer politiska löften och prat än verkstad för den tänkta förlängningen norrut till Narvik och Tromsö. Avståndet är 370 kilometer. Prislappen ligger på 70-90 miljarder norska kronor, litet drygt det i svenska pengar.

Allianser

Det går alltså trögt på båda sidor om gränsen. Gunnar Kajander anser att vi på de nordliga breddgraderna måste bygga allianser mellan länderna för att få regeringarna att se norrut och satsa på järnvägar.

– Ja, främst mellan Norge, Finland och Sverige. I Ryssland är ju politiska läget litet osäkert än så länge.

Vilka behov och underlag finns för järnvägar här uppe?

– Vi måste se 100-200 år framåt. När vi bygger infrastruktur skapar vi en plattform för kommande generationer. Vi får inga förutsättningar att leva och bo här uppe om vi inte har en fungerande transportstruktur.

Stärkas

Det finns stabila kopplingar mellan länderna, men dessa måste stärkas, förklarar Gunnar Kajander.

– En gång fanns ett dynamiskt Nordkalottsamarbete. Men det verkar inte vara något tryck över det längre.

Men starka krafter verkar för infrastrukturutbyggnader i södra delarna av Sverige och Norge?

– Vi måste protestera på rätt sätt och ha goda argument. Tänka nordkalottiskt och sträcka ut våra länder med moderna järnvägar. På så sätt stärker vi konkurrensförmågan och ger möjligheter för kommande generationer.

Malmbanan

I dag är Nordnorge beroende av svenska spår med Malmbanan som stannar i Narvik. Därifrån kan gods och passagerare ta sig vidare med långtradare och buss norröver. 15-20 godståg rullar per vecka i båda riktningarna Oslo-Boden-Narvik.

– Vi måste se järnvägarna på Nordkalotten som ett sammanhållet system, betonar Gunnar Kajander.

Variant

En variant eller start för 30-35 miljarder vore att dra en järnväg från Narvik eller Tornehamn till Tromsö. På så sätt kopplas södra Norge ihop med Tromsöregionen via Malmbanan-Norra stambanan och en nyligen beslutad upprustning av mellanriksbanan via Storlien, Meråkersbanen kallad på norsk sida.

– Men jag tror att det är en styrka för Nordnorge att bygga Fauske-Tromsö i ett samlat projekt, säger Gunnar Kajander.

Paralleller

Han ser paralleller mellan Sverige och Norge i nord-sydperspektivet.

– Man bygger tunnlar och broar överallt i Norge. Men fortfarande är E 6 inte färjefri norrut i landet mellan Fauske och Narvik. I båda länderna har staten en så kallad infrastrukturskuld till oss här uppe på hundratals miljarder kronor.

En resa i Norge från Oslo till Narvik med tåg och buss tar i dag 27 timmar. Gods på järnväg tas till Fauske nära Bodö och vidare med långtradare norrut. En järnväg skulle korta tiden med ungefär hälften. Dagens förbindelse mellan södra och norra Norge med järnväg går via Oslo-Hallsberg-Boden-Narvik. Tekniskt sett går det utmärkt att bygga järnväg från Bodö och vidare. Men terrängen är svår med fjordar och fjäll, vilket gör ett bygge förhållandevis dyrt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!