Åkarnas fyra hĂ„rda krav – för bĂ€ttre vintervĂ€gar

Trafiken lamslÄs och risken för allvarliga olyckor ökar, trots att mÄnga fordon Àr sÀkrare Àn nÄgonsin. Det uppger Sveriges Äkeriföretag, som nu krÀver att Trafikverket gör stora förÀndringar i upphandlingen av vintervÀghÄllningen.

En lÄngtradare i diket efter E10. Bilden Àr frÄn 2021. Nu Àr underhÄllet pÄ vintervÀgarna föremÄl för hÄrd kritik frÄn Äkarnas branschorganisation.

En lÄngtradare i diket efter E10. Bilden Àr frÄn 2021. Nu Àr underhÄllet pÄ vintervÀgarna föremÄl för hÄrd kritik frÄn Äkarnas branschorganisation.

Foto: Marianne Sandström

Norra Sverige2023-12-22 10:00

– LĂ€get Ă€r allvarligt och har sĂ„ varit lĂ€nge. Det Ă€r i högsta grad en sĂ€kerhetsfrĂ„ga. Inte bara för att trafiken ska vara sĂ€ker utan Ă€ven för att rĂ€ddningstjĂ€nst och ambulans ska kunna ta sig ut pĂ„ sina uppdrag, sĂ€ger Carina Ahlfeldt, regionchef nord/mitt vid Sveriges Ă„keriföretag.

undefined
Carina Ahlfeldt, regionchef nord och mitt vid Sveriges Äkeriföretag.

Åkarnas branschorganisation slĂ„r fast att förutsĂ€ttningarna för bra körning pĂ„ vintervĂ€gar aldrig varit bĂ€ttre. SĂ€kerheten hos fordonen Ă€r hög, bland annat med antisladdsystem. DĂ€cken Ă€r av bra kvalitet och i körkortsutbildningen ingĂ„r obligatorisk halkkörning.

Men samtidigt Àr standarden pÄ vintervÀghÄllningen undermÄlig, anser Sveriges Äkeriföretag, som bland annat hÀnvisar till att trafiken ofta lamslÄs vid första halkan och att lÀget förvÀrras direkt snön kommer.

Åkarna skjuter in sig pĂ„ Trafikverkets upphandlingar. VĂ€gunderhĂ„llsĂ„tgĂ€rder upphandlas över flera Ă„r, i stora kontrakt och omrĂ„den, dĂ€r vintervĂ€ghĂ„llningen utgör en del. Ofta anlitar drifthĂ„llaren ett antal underentreprenörer i sin tur.

– Vi anser att man sĂ€tter för snĂ€va ramar i dessa upphandlingar med iver att spara pengar, och det förhĂ„ller sig entreprenören till i lĂ„gt lĂ€mnade anbud, sĂ€ger Carina Ahlfeldt.

Åkarna krĂ€ver nu fyra Ă„tgĂ€rder i upphandlingarna:

  • Upphandla vintervĂ€ghĂ„llningen ur ett beredskapsperspektiv.
  • Bryt ut den frĂ„n övrigt vĂ€gunderhĂ„ll.
  • Minska storleken pĂ„ anbuden för att öka möjligheten att medelstora företag blir kontrakterade.
  • VintervĂ€ghĂ„llningen mĂ„ste prioriteras som en akut Ă„tgĂ€rd.
undefined
VintervÀglaget Àr undermÄligt, enligt Sveriges Äkeriföretag som nu krÀver förÀndringar i hur underhÄllet upphandlas.

– Hela samhĂ€llet tjĂ€nar pĂ„ mer förebyggande Ă„tgĂ€rder i vintervĂ€gunderhĂ„llet, sĂ€ger Carina Ahlfeldt.

Fredrik Olofsson, enhetschef för vÀgunderhÄll vid Trafikverket i Norrbotten, tillbakavisar kritiken.

– Visst kanske det finns tillfĂ€llen nĂ€r det blir för halt, men det kan heller inte vara hundraprocentigt hela tiden. Vi har nationella riktlinjer för hur snöröjningen och halkbekĂ€mpningen ska skötas, och de följer vi, sĂ€ger han.

Att minska storleken pÄ avtalen vid upphandling Àr förenat med problem, tror Fredrik Olofsson.

– FrĂ„gan Ă€r hur intressanta kontrakten blir nĂ€r de blir mindre? Och frĂ„gan Ă€r ocksĂ„ om de mindre företagen har en tillrĂ€cklig organisation för att hantera dem. Sedan skulle det ocksĂ„ krĂ€vas en helt annan organisation hos oss om vi likt mĂ„nga kommuner ska sköta utkallningsansvaret, vilket kan bli följden med mindre aktörer.

undefined
"Priserna sÀtts av vÄra entreprenörer och Trafikverket förutsÀtter att dessa priser i stort speglar kostnaderna för att driva kontrakten", sÀger Fredrik Olofsson.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!