â LĂ€get Ă€r allvarligt och har sĂ„ varit lĂ€nge. Det Ă€r i högsta grad en sĂ€kerhetsfrĂ„ga. Inte bara för att trafiken ska vara sĂ€ker utan Ă€ven för att rĂ€ddningstjĂ€nst och ambulans ska kunna ta sig ut pĂ„ sina uppdrag, sĂ€ger Carina Ahlfeldt, regionchef nord/mitt vid Sveriges Ă„keriföretag.
à karnas branschorganisation slÄr fast att förutsÀttningarna för bra körning pÄ vintervÀgar aldrig varit bÀttre. SÀkerheten hos fordonen Àr hög, bland annat med antisladdsystem. DÀcken Àr av bra kvalitet och i körkortsutbildningen ingÄr obligatorisk halkkörning.
Men samtidigt Àr standarden pÄ vintervÀghÄllningen undermÄlig, anser Sveriges Äkeriföretag, som bland annat hÀnvisar till att trafiken ofta lamslÄs vid första halkan och att lÀget förvÀrras direkt snön kommer.
à karna skjuter in sig pÄ Trafikverkets upphandlingar. VÀgunderhÄllsÄtgÀrder upphandlas över flera Är, i stora kontrakt och omrÄden, dÀr vintervÀghÄllningen utgör en del. Ofta anlitar drifthÄllaren ett antal underentreprenörer i sin tur.
â Vi anser att man sĂ€tter för snĂ€va ramar i dessa upphandlingar med iver att spara pengar, och det förhĂ„ller sig entreprenören till i lĂ„gt lĂ€mnade anbud, sĂ€ger Carina Ahlfeldt.
à karna krÀver nu fyra ÄtgÀrder i upphandlingarna:
- Upphandla vintervÀghÄllningen ur ett beredskapsperspektiv.
- Bryt ut den frÄn övrigt vÀgunderhÄll.
- Minska storleken pÄ anbuden för att öka möjligheten att medelstora företag blir kontrakterade.
- VintervÀghÄllningen mÄste prioriteras som en akut ÄtgÀrd.
â Hela samhĂ€llet tjĂ€nar pĂ„ mer förebyggande Ă„tgĂ€rder i vintervĂ€gunderhĂ„llet, sĂ€ger Carina Ahlfeldt.
Fredrik Olofsson, enhetschef för vÀgunderhÄll vid Trafikverket i Norrbotten, tillbakavisar kritiken.
â Visst kanske det finns tillfĂ€llen nĂ€r det blir för halt, men det kan heller inte vara hundraprocentigt hela tiden. Vi har nationella riktlinjer för hur snöröjningen och halkbekĂ€mpningen ska skötas, och de följer vi, sĂ€ger han.
Att minska storleken pÄ avtalen vid upphandling Àr förenat med problem, tror Fredrik Olofsson.
â FrĂ„gan Ă€r hur intressanta kontrakten blir nĂ€r de blir mindre? Och frĂ„gan Ă€r ocksĂ„ om de mindre företagen har en tillrĂ€cklig organisation för att hantera dem. Sedan skulle det ocksĂ„ krĂ€vas en helt annan organisation hos oss om vi likt mĂ„nga kommuner ska sköta utkallningsansvaret, vilket kan bli följden med mindre aktörer.