Förslaget för den nya tolvĂ„rsplanen för 2022â2033 presenterades pĂ„ mĂ„ndagen. Den har tidigare varit ute pĂ„ remiss, och flertalet av satsningarna Ă€r kĂ€nda sedan tidigare.
Viktiga prioriteringar som berör norra Sverige och de stora industriella satsningarna Ă€r frĂ€mst förstĂ€rkningen av Malmbanan, dels strĂ€ckan KirunaâRiksgrĂ€nsen, och dels Svappavaaraâ Kiruna, som möjliggör tyngre tĂ„g. Ăven förlĂ€ngning av ett antal mötesstationer ingĂ„r.
Regeringen tillför Ă€ven ytterligare pengar för pĂ„skyndad utbyggnad av Norrbotniabanan strĂ€ckan DĂ„vaâSkellefteĂ„ och Ă„tgĂ€rder pĂ„ LuleĂ„ centralstation, samt ett partiellt dubbelspĂ„r pĂ„ en strĂ€cka mellan Boden och LuleĂ„.
NÀr det gÀller vÀgsatsningar prioriteras bland andra Förbifart SkellefteÄ efter E 4, och satsningar efter tre strÀckor pÄ E 10.
Satsningen pÄ LuleÄ hamn Àr kÀnd sedan tidigare. Nu finns Àven finansiering för tvÄ nya isbrytare med i planen.
â Det Ă€r bĂ„de glĂ€djande och viktigt att regeringen sĂ„ tydligt fortsĂ€tter satsningarna i norr mitt i den industriella omstĂ€llningen som nu pĂ„gĂ„r. Det vi tillsammans hĂ€r skapar Ă€r viktigt bĂ„de för lĂ€net, landet och planeten, sĂ€ger Fredrik Lundh Sammeli, ordförande för S i Norrbotten.
Bodens kommunalrÄd Claes Nordmark (S) vÀlkomnar beskedet.
â Det Ă€r viktigt att regeringen svarar upp mot den starka utvecklingen hĂ€r uppe. Det kĂ€nns lite som en ny giv jĂ€mfört med tidigare. HĂ€r finns Ă€ven ett flertal satsningar inom norra Sverige. Det Ă€r vĂ€ldigt klokt av regeringen, sĂ€ger han.
För H2 Green Steel Àr förstÀrkningar av jÀrnvÀgen och sjöfarten av central betydelse.
â Det hĂ€r Ă€r fantastiska nyheter bĂ„de för vĂ„r satsning och för den industriella gröna omstĂ€llningen i norr, sĂ€ger presschefen Karin Hallstan.
H2 Green Steel har tidigare aviserat att man vill köpa malm av LKAB, men kapacitetsbegrÀnsningar pÄ strÀckan mellan Kiruna och GÀllivare har av LKAB angetts som försvÄrande för leveranser. Efter det hÀr beskedet bör inga hinder finnas, anser H2 Green Steel.
â Det hĂ€r innebĂ€r att det som tidigare framförts som begrĂ€nsande kan avfĂ€rdas, sĂ€ger Karin Hallstan.
LKAB Àr positiv till att Malmbanan nu prioriteras, men anser att det krÀvs Ànnu mer och i raskare takt för att svara mot bolagets och andras behov i framtiden.
â Det Ă€r bra att Malmbanan rustas upp. Vi har som bekant haft stora problem med bland annat urspĂ„rningar och 500 instĂ€llda avgĂ„ngar per Ă„r. Samtidigt kan vi se att det hĂ€r Ă€r projekt som ligger vĂ€ldigt lĂ„ngt fram i tiden. Det hĂ€r Ă€r bra Ă„tgĂ€rder, men det krĂ€vs mer för att fĂ„ nĂ„gon reell kapacitetsökning pĂ„ Malmbanan tidigare Ă€n pĂ„ 2030-talet, sĂ€ger Niklas Johansson, kommunikationsdirektör.
LKAB ska analysera vidare och planerar ytterligare dialog med Trafikverket.
â Vi behöver diskutera de hĂ€r sakerna med Trafikverket. Vad tĂ€nker de utöver de större projekt som namnges, vad mer kan göras. Malmbanan Ă€r ett problem redan idag och en flaskhals för framtida möjligheter, sĂ€ger Johansson.
De planerade Ă„tgĂ€rderna mellan Kiruna och Svappavaara löser inte problemen med hela strĂ€ckan KirunaâGĂ€llivare, anser LKAB.
â KapacitetsbegrĂ€nsningen mellan Kiruna och GĂ€llivare och vidare ner till LuleĂ„ Ă€r ett jĂ€tteproblem för oss redan idag och de aviserade Ă„tgĂ€rderna ser inte ut att öka kapaciteten förrĂ€n pĂ„ 30-talet. Som sagt, vi hoppas att Trafikverket kan göra mer, sĂ€ger Johansson.