LKAB: ÅtgĂ€rderna för Malmbanan kommer för sent

FörstÀrkning av transportkapaciteten pÄ Malmbanan och nya isbrytare. Det Àr nÄgra av satsningarna i norra Sverige som regeringen lyfter i den nya infrastrukturplanen. Men LKAB anser att ÄtgÀrderna kommer för sent.

Malmbanan mellan Kiruna och RiksgrÀnsen ska förstÀrkas för att möjliggöra tyngre tÄg.

Malmbanan mellan Kiruna och RiksgrÀnsen ska förstÀrkas för att möjliggöra tyngre tÄg.

Foto: Adtranz

Norra Sverige2022-06-13 12:00

Förslaget för den nya tolvĂ„rsplanen för 2022–2033 presenterades pĂ„ mĂ„ndagen. Den har tidigare varit ute pĂ„ remiss, och flertalet av satsningarna Ă€r kĂ€nda sedan tidigare.

Viktiga prioriteringar som berör norra Sverige och de stora industriella satsningarna Ă€r frĂ€mst förstĂ€rkningen av Malmbanan, dels strĂ€ckan Kiruna–RiksgrĂ€nsen, och dels Svappavaara– Kiruna, som möjliggör tyngre tĂ„g. Även förlĂ€ngning av ett antal mötesstationer ingĂ„r.

Regeringen tillför Ă€ven ytterligare pengar för pĂ„skyndad utbyggnad av Norrbotniabanan strĂ€ckan DĂ„va–SkellefteĂ„ och Ă„tgĂ€rder pĂ„ LuleĂ„ centralstation, samt ett partiellt dubbelspĂ„r pĂ„ en strĂ€cka mellan Boden och LuleĂ„.

Isbrytaren Atle Àr ett av fartygen som Àr stationerade i LuleÄ. Nu ska nya isbrytare köpas in.
Isbrytaren Atle Àr ett av fartygen som Àr stationerade i LuleÄ. Nu ska nya isbrytare köpas in.

NÀr det gÀller vÀgsatsningar prioriteras bland andra Förbifart SkellefteÄ efter E 4, och satsningar efter tre strÀckor pÄ E 10.

Satsningen pÄ LuleÄ hamn Àr kÀnd sedan tidigare. Nu finns Àven finansiering för tvÄ nya isbrytare med i planen.

– Det Ă€r bĂ„de glĂ€djande och viktigt att regeringen sĂ„ tydligt fortsĂ€tter satsningarna i norr mitt i den industriella omstĂ€llningen som nu pĂ„gĂ„r. Det vi tillsammans hĂ€r skapar Ă€r viktigt bĂ„de för lĂ€net, landet och planeten, sĂ€ger Fredrik Lundh Sammeli, ordförande för S i Norrbotten.

Bodens kommunalrÄd Claes Nordmark (S) vÀlkomnar beskedet.

– Det Ă€r viktigt att regeringen svarar upp mot den starka utvecklingen hĂ€r uppe. Det kĂ€nns lite som en ny giv jĂ€mfört med tidigare. HĂ€r finns Ă€ven ett flertal satsningar inom norra Sverige. Det Ă€r vĂ€ldigt klokt av regeringen, sĂ€ger han.

Karin Hallstan, presschef vid H2 Green Steel.
Karin Hallstan, presschef vid H2 Green Steel.

För H2 Green Steel Àr förstÀrkningar av jÀrnvÀgen och sjöfarten av central betydelse.

– Det hĂ€r Ă€r fantastiska nyheter bĂ„de för vĂ„r satsning och för den industriella gröna omstĂ€llningen i norr, sĂ€ger presschefen Karin Hallstan.

H2 Green Steel har tidigare aviserat att man vill köpa malm av LKAB, men kapacitetsbegrÀnsningar pÄ strÀckan mellan Kiruna och GÀllivare har av LKAB angetts som försvÄrande för leveranser. Efter det hÀr beskedet bör inga hinder finnas, anser H2 Green Steel.

– Det hĂ€r innebĂ€r att det som tidigare framförts som begrĂ€nsande kan avfĂ€rdas, sĂ€ger Karin Hallstan.

Niklas Johansson, kommunikationsdirektör vid LKAB.
Niklas Johansson, kommunikationsdirektör vid LKAB.

LKAB Àr positiv till att Malmbanan nu prioriteras, men anser att det krÀvs Ànnu mer och i raskare takt för att svara mot bolagets och andras behov i framtiden.

– Det Ă€r bra att Malmbanan rustas upp. Vi har som bekant haft stora problem med bland annat urspĂ„rningar och 500 instĂ€llda avgĂ„ngar per Ă„r. Samtidigt kan vi se att det hĂ€r Ă€r projekt som ligger vĂ€ldigt lĂ„ngt fram i tiden. Det hĂ€r Ă€r bra Ă„tgĂ€rder, men det krĂ€vs mer för att fĂ„ nĂ„gon reell kapacitetsökning pĂ„ Malmbanan tidigare Ă€n pĂ„ 2030-talet, sĂ€ger Niklas Johansson, kommunikationsdirektör.

LKAB ska analysera vidare och planerar ytterligare dialog med Trafikverket.

– Vi behöver diskutera de hĂ€r sakerna med Trafikverket. Vad tĂ€nker de utöver de större projekt som namnges, vad mer kan göras. Malmbanan Ă€r ett problem redan idag och en flaskhals för framtida möjligheter, sĂ€ger Johansson.

De planerade Ă„tgĂ€rderna mellan Kiruna och Svappavaara löser inte problemen med hela strĂ€ckan Kiruna–GĂ€llivare, anser LKAB.

– KapacitetsbegrĂ€nsningen mellan Kiruna och GĂ€llivare och vidare ner till LuleĂ„ Ă€r ett jĂ€tteproblem för oss redan idag och de aviserade Ă„tgĂ€rderna ser inte ut att öka kapaciteten förrĂ€n pĂ„ 30-talet. Som sagt, vi hoppas att Trafikverket kan göra mer, sĂ€ger Johansson.

Infrastrukturplanen

Ett urval.

JÀrnvÀg , Malmbanan:

Kiruna–RiksgrĂ€nsen Stax 32.5 ton

Svappavaara–Kiruna Stax 32,5 ton

Murjek, förlÀngning mötesstation

HarrtrÀsk, förlÀngning mötesstation.

Stambanan genom övre Norrland: 

SĂ€vastklinten–Norra Sunderbyn ny mötesstation och partiellt dubbelspĂ„r

Norrbotniabanan: 

UmeĖDÄva ny jÀrnvÀg

Norrbotniabanan SkellefteĖLuleÄ ny jÀrnvÀg

VÀg/strÀckor alt ÄtgÀrd.

E4

Förbifart SkellefteÄ

E10

Avvakko–Lappeasuando

MorjĂ€rv–Svartbyn

Kauppinen–Kiruna mötesseparering

Sjöfart

LuleÄ hamn farled

Nya isbrytare

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!