Motorcyklister lever farligt

Det är den här tiden, i början av säsongen, som motorcyklisterna lever farligast. Det menar Petra Holmlund, informatör hos Sveriges Motorcyklister (SMC).

Det är nu, i början av säsongen, som motorcyklisterna lever farligast.

Det är nu, i början av säsongen, som motorcyklisterna lever farligast.

Foto: Fredrik Persson/Scanpix

Norrbotten. 2013-05-02 06:00

Antalet motorcyklar har ökat med 30 procent under det senaste decenniet. Samtidigt har antalet dödade motorcyklister halverats under perioden 2007 till 2012. Men det finns faror på vägarna, framför allt under våren.

- Bilisterna är inte vana att ha oss på vägarna och därför ökar risken för att de inte ser oss. Andra faror är exempelvis när bilar gör en vänstersväng eller om man missbedömer sin hastighet och det är grus på vägarna, säger Petra Holmlund.

Utbildningar
Mer än 27 procent av de personer som dör i mc-olyckor saknar körkort och nästan en tredjedel är alkohol- eller drogpåverkade.

- Man tycker att det är självklart att ha kort och inte köra påverkad, men tyvärr är det inte det för alla. Men man ska komma ihåg att det är en väldigt liten klick av alla mc-förare. De allra flesta följer rådande lagar och bestämmelser, säger Petra Holmlund.

Hon menar att det är mycket viktigt att mc-förare går kurser och utbildningar för att utvecklas och bli bättre förare.

- Vi erbjuder cirka 200 kurser varje år. Det är väldigt nyttigt och bidrar till en ökad säkerhet i trafiken, säger hon.

Singelolyckor vanligast
Enligt det preliminära underlaget till den officiella statistiken rapporterade polisen 924 motorcykelolyckor under år 2012 i Sverige, 20 av dessa inträffade i Norrbotten.

Singelolyckor är den vanligaste olyckstypen bland motorcyklister, förra året inträffade totalt 479 singelolyckor i Sverige.

- Bland de vanligaste olyckstyperna finns även upphinnande, avsvängande samt korsande. Händelserna är likartade och inträffar i ungefär samma situationer, säger Hans Johansson, regional samordnare på Strada.

Öka säkerheten
Bland annat Trafikverket arbetar med åtgärder som ska förebygga motorcykelolyckor. Man vill öka andelen motorcyklister som håller hastighetsgränsen, öka andelen motorcyklar med ABS-bromsar, öka fokus på synbarhet och uppmärksamhet, minska extrema beteenden på motorcykel och ordna säkrare vägar och gator.

- Vi är många som älskar att köra motorcykel, och de allra flesta av oss sköter sig på vägarna och prioriterar säkerheten. Men ändå finns farorna, så det gäller att både som mc-förare och bilist visa hänsyn och se upp för varandra. Alla har lika stor rätt att vistas på vägarna, säger Petra Holmlund.

Råd från Sveriges motorcyklister

¤ Använd skyddskläder och hjälm

¤ Sköt om motorcykeln

¤ Kör aldrig alkohol- eller drogpåverkad

¤ Skaffa MC-körkort innan du börjar köra

¤ Håll avståndet till andra trafikanter och skapa egna utrymmen

¤ Utgå från att ingen ser dig när du kör

¤ Kör aldrig om i en korsning eller vid en anslutande väg

¤ Hastigheten har en avgörande betydelse och majoriteten av dödsolyckor beror på hög fart

¤ Anpassa fart och körstil efter väglag, övrig trafik och gällande hastighet

¤ Kör aldrig över din förmåga

¤ Trafikverkets djupstudier av dödade motorcyklister visar att MC-förare har bristande bromsteknik, välj en motorcykel med ABS-bromsar

¤ Tre fjärdedelar av dödsolyckorna sker i kurvor, gå kurs och lär sig köra på kurviga vägar på ett säkert sätt

¤ Visa hänsyn i trafiken

Antal mc i länet 2012

ARVIDSJAUR 107

ARJEPLOG 66

JOKKMOKK 123

ÖVERKALIX 98

KALIX 396

ÖVERTORNEÅ 104

PAJALA 135

GÄLLIVARE 460

ÄLVSBYN 253

LULEÅ 1 769

PITEÅ 1 302

BODEN 800

HAPARANDA 231

KIRUNA 497

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om