Åkarna vill ha fler trafikpoliser

Åkarna i norr blåser till strid för trafikpoliserna. I ett brev till regeringen varnar man för laglösa vägar i framtiden, när trafikpoliserna bokstavligen tar slut.

Fruktar för framtiden. Åkeriföretagen i norr skriver till regeringen och påpekar vikten av en satsning på fler trafikpoliser. Per-Åke Liljergren är styrelseledamot i organisationen.

Fruktar för framtiden. Åkeriföretagen i norr skriver till regeringen och påpekar vikten av en satsning på fler trafikpoliser. Per-Åke Liljergren är styrelseledamot i organisationen.

Foto: Kenth Bergmark

Norrbotten2015-09-03 14:30

Enligt Sveriges åkeriföretag Norr sker det inom sju år.

Per-Åke Liljergren, Gällivare, sitter i styrelsen för Sveriges åkeriföretag Norr. Han har två åkeriföretag; PÅ Liljergrens åkeri i Gällivare och Tornedalens grus och sten.

Han varnar för situationen som uppstår när de trafikpoliser som är i tjänst går i pension eller lämnar polisen av varierande orsaker.

– Vi märkte en klar försämring redan vid 2010, då polisens tunga grupp togs bort i Gällivare.

Han berättar om de avstånd som han anser att regeringen borde vara medveten om.

– Till Gällivare är det 25 mil. Sedan är det elva mil till Kiruna och sedan ytterligare mil till Riksgränsen. Det säger sig själv att poliserna inte kan kontrollera bilar på en yta som är som Götaland.

I brevet till regeringen skriver Carina Ahlfeldt, regionchef för Sveriges åkeriföretag Norr, och Kent Ernerstedt, ordförande i samma organisation, att man bland annat vill se åtgärder för att öka antalet trafikpoliser och att det ska finnas nog personal för att göra kontroller på väg dygnets alla timmar.

– Det gäller inte bara oss, konstaterar Per-Åke Liljergren.

– Det ska inte behöva vara så att "stackrarna" (de utländska chaufförerna) ska behöva koka spagetti på avgasssystemet som de gör här på kvällarna.

Daniel Pettersson, ansvarig för området trafik på polisregionnivå, medger att det på vissa håll i landet finns problem med att trafikpoliserna går i pension eller att man mister kompetens på annat sätt.

– Det är ingen hemlighet. Men i Norrbotten är den äldste trafikpolisen idag 50 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om