Åkeriföretagen kräver åtgärder

Vissa sträckor av E 10 är så smal att två lastbilar har svårt att mötas. Chaufförer oroar sig för olyckor och nu ställer Sveriges Åkeriföretag Norr krav på åtgärder.

MÖTE ORSAKADE AVKÖRNINGEN. Det finska åkeriföretag som anlitas för transporter av amoniumnitrat, en spängmedelskomponet, ska enligt uppgift ha tvingats ut från vägbanan vid ett möte med en annan långtradare varvid släpet välte och amoniumnitratet i trailerns tank rann ut.

MÖTE ORSAKADE AVKÖRNINGEN. Det finska åkeriföretag som anlitas för transporter av amoniumnitrat, en spängmedelskomponet, ska enligt uppgift ha tvingats ut från vägbanan vid ett möte med en annan långtradare varvid släpet välte och amoniumnitratet i trailerns tank rann ut.

Foto: Kenth Bergmark

Norrbotten2012-02-01 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

I stort sett hela E 10 är i dåligt skick, menar Dick Sundberg, Norrbottens regionansvarige för Sveriges åkeriföretag Norr.

Värst är sträckan mellan byarna Avakko och Skaulo i Gällivare kommun. Där är det synnerligen vanligt att backspeglarna tar i varandra när två lastbilar möts, enligt Dick Sundberg. Vägen där är bara sex-sju meter bred, påpekar han.

- På vintern är det givetvis ännu värre. 2010 lyfte vi den här frågan och skickade tillsammans med kommunalråden i Kiruna och Gällivare ett brev till infrastrukturministern. Vi fick inget svar.

Flera olyckor
Under hösten och vintern har flera trafikolyckor inträffats längs vägen, nu senast för en vecka sedan.

Då körde en tankbil lastad med ammoniumnitrat, ett oxidationsmedel som bildar explosiva blandningar tillsammans med brännbara ämnen, av vägen i höjd med Moskojärvi.

E 10 var avstängd i tio timmar efter olyckan och den tunga trafiken uppmanades att köra en omväg på 15 mil. Enligt Sveriges åkeriföretag Norr orsakades olyckan av att föraren fick möte och tvingades hålla ut så mycket att tankbilen skar ned i diket.

- Vi försöker nu få till ett möte med Trafikverket för att diskutera hur vi ska få loss pengar till åtgärder, säger Dick Sundberg och varnar för att belastningen kommer att öka än mer på vägen i och med gruvnäringens expansion i Pajala och i Malmfälten.

- Sedan har vi turismen.
E 10 är enda vägen dit upp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om