Det gäller de ambulanssjukvårdare som genomgått en ettårig påbyggnadsutbildning, där undersköterskor vidareutbildar sig till ambulanssjukvårdare. Under deras första år i tjänst får de enbart köra så kallade prio två-uppdrag, vilket i praktiken innebär att de inte får slå på ambulansens blåljus. Inför sommaren har regionen anställt ett antal av dessa nyutbildade ambulanssjukvårdare.
– Oftast jobbar vi en ambulanssjuksköterska och en ambulanssjukvårdare tillsammans, det är alltid sjuksköterskan som vårdar akut sjuka patienter. Vilket innebär att sjukvårdaren är den som får köra ambulansen, säger den ambulanssjuksköterska som vi varit i kontakt med.
Hen menar att det i samband med blåljusuppdrag, till exempel vid akuta olyckor, stroke eller hjärtinfarkt, är just tidsfaktorn som kan vara avgörande.
– Det handlar om organ som hjärtmuskel och hjärna som står på spel, och då är det tidsfaktorn som är det viktiga. Det är en patientsäkerhetsrisk som de inte kan trolla bort, säger hen.
Sjuksköterskan menar att det till och med vore bättre om brandmän körde ambulanserna, så som de gjorde en period under pandemin.
– Det är ett jättestresspåslag, alltså adrenalinpåslag att köra blåljuskörningar. Det krävs ganska mycket av en för att kryssa sig fram mellan rödljus och andra trafikanter. Andra trafikanter blir också stressade när man kommer. Det är viktigt att man har behörigheten, säger hen.
Stig Holmberg är länsansvarig för ambulanssjukvården, han menar att alla måste få vara nya på jobbet någon gång.
– Vi jobbar på ett väldigt strukturerat sätt med att skola in ny ambulanspersonal, det här är inget unikt koncept, säger han.
Enligt honom är det dessutom bara i knappt 15 procent av alla blåljusutryckningar, som det behövs att blåljusen är på även på tillbakavägen.
– Den som har behörigheten får alltid köra dit, sedan blir det på vägen tillbaka som vikarien får köra. Vi tycker det är säkrare att framföra ambulansen på ett trafiksäkert sätt, än att personalen ska pressas till att köra på ett sätt som de inte har erfarenhet av, säger han.
Han vill inte uttala sig om huruvida detta kan vara ett hot mot patientsäkerheten.
– Vi tycker att det här är ett sätt av värna patientsäkerheten, att framföra ambulansen på ett trafiksäkert sätt.